Innlandet - samferdsel

Samferdselen i Innlandet følger hoveddalene, der også tyngden av bosetningen finnes. Mest gjennomgangstrafikk har Gudbrandsdalen. Her går de viktigste forbindelsene mellom Oslo-området og det nordafjelske Norge. Hovedåren er E 6, som kommer til Innlandet ved Viken grense på østsiden av Mjøsa, krysser Mjøsa på Mjøsbrua ved Moelv og følger Gudbrandsdalen nordover. Dovrebanen går langs østsiden av Mjøsa og følger Gudbrandsdalslågen til Dombås, hvor den fortsetter over Dovrefjell og ned Drivdalen. Fra Dombås til Romsdal går det også forbindelser: Raumabanen til Åndalsnes og E 136 til Ålesund.

Den andre hovedgjennomfartsåren, Østerdalen, betjenes av Rv 3, som tar av fra E 6 ved Kolomoen i Stange, går over Kvikne og når E 6 ved Ulsberg i Trøndelag. Rørosbanen går fra Hamar over Elverum og Røros til Støren sør for Trondheim.

Den viktigste øst-vestforbindelsen, E 16 (Gävle)–Gardermoen–Bergen, går gjennom Kongsvinger og Sør-Odal lengst sør i fylket, fortsetter over Gardermoen og Ringerike og videre gjennom Valdres over Filefjell til Lærdal.

Andre viktige mellomriksveger er:

  • Rv 2, som går fra Magnor over Kongsvinger til Elverum
  • Rv 25 over Trysil, som går over Nybergsdund og Elverum til Hamar.
  • Fra Tyinkrysset på Filefjell går Fv. 53 til Årdal

Viktige hovedveier ellers er:

  • Rv. 4 som går fra Oslo over Hadeland, Toten og Gjøvik til E 6 i Biri
  • Rv. 15 fra Otta gjennom Ottadalen over Grotli til Stryn
  • Fv. 33 Gjøvik–Dokka–Bjørgo i Valdres

Mellom hovedårene går det mange veger som har mindre betydning for den allmenne ferdsel, men stor betydning for turisttrafikken. De viktigste er:

  • Sognefjellsvegen fra Lom til Skjolden i Luster (Fv. 55)
  • Valdresflyvegen fra Fagernes gjennom Øystre Slidre, forbi Bygdin og Bessheim til Vågå (Fv. 51)
  • Birkebeinervegen (Lillehammer–Stor-Elvdal)
  • Peer Gynt-vegen (Gausdal–Vinstra)
  • vegen over Venabygdfjellet fra Ringebu til Enden i Sollia (Fv. 27) har også stor turisttrafikk

Gjøvikbanen Oslo–Gjøvik kommer fra Oslo gjennom Nordmarka over Hadeland og Toten. Valdresbanen gikk fra Oslo og fulgte Gjøvikbanen til Eina og herfra over Dokka og Tonsåsen til Fagernes. Persontrafikken her ble nedlagt i 1989 og tømmertrafikken på strekningen Eina–Dokka i 1999.

En rekke ekspressbussforbindelser går gjennom fylket, blant annet Valdresekspressen (Oslo–Årdal gjennom Vestre Slidre og Oslo–Beitostølen gjennom Øystre Slidre), Øst-Vestekspressen Bergen–Lillehammer (over Årdal og Vestre Slidre), Bergen–Trondheimsekspressen (over Stryn, Otta og Dovre) og Nordfjordekspressen (Oslo–Måløy gjennom Gudbrandsdalen/Ottadalen). Den kommunale småflyplassen på Leirin ved Fagernes har mest chartertrafikk; noe rutetrafikk til Oslo og Bergen.

Innsjøfarten hadde betydning på slutten av 1800-tallet, og det var ruter på flere sjøer. Viktig for turisttrafikken nå er Skibladner på Mjøsa og båtrutene på Femunden og på Bygdin og Gjende i Jotunheimen. Det er bilferge over Randsfjorden mellom Horn og Tangen, Norges eneste bilferge på innsjø.

Kollektivtrafikken i fylket besørges av Vy Buss på oppdrag for det fylkeskommunale Innlandet trafikk. Ekspressbussrutene drives av ulike private selskaper. Jernbanestrekningene trafikkeres av Vy. På mellomriksbanen over Charlottenberg kjører SJ hurtigtog Oslo-Stockholm. Fra juni 2020 har SJ også trafikken på Rørosbanen, Raumabanen og Dovrebanen, med unntak av intercitytog på strekningen Oslo-Lillehammer, som fortsatt kjøres av Vy.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg