Ingunn Rimestad er dansekunstner og pedagog innen moderne dans og samtidsdans, improvisasjon og "somatic practice"/"body awareness" med Spenningsregulering som spesialfelt, et sanse- og balanseutfordrings arbeid som baseres på arven etter Elsa Gindler.

Rimestad har undervist ved Balletthøgskolen/Kunsthøgskolen i Oslo, tidligere Statens Balletthøgskole siden 1980 og fra 1981 i 50 % stilling. I perioden fra 1973-2004 underviste hun moderne dans, basert på Martha Graham teknikk ved Ballettskolen/Den Norske Opera og Ballett. Fra 1984-2003 var Rimestad engasjert til å undervise en gruppe eldre kvinner, «Bestemorpartiet». Dette arbeidet er dokument i kortfilmen «Onsdag» av Kjersti Martinsen.

Som danser var Rimestad først engasjert ved Nationaltheatret i Oslo (1972-73) i Midtsommernattsdrømmen av Edith Roger og i Bakkantinnene av Pål Løkkeberg. Hun har også turnert for Riksteatret og vært engasjert av NRK fjernsynet. I 1985 etablerte Rimestad og Lise Ferner dansekompaniet Hexakin. Et nært koreografisk og utøvende samarbeid der begge var aktive i omtrent 4 år. En gjenopptagelse skjedde under CoDa festivalen i 2011 med forestillingen Min oldemors grønne korsett – et gjensyn med koreografi av Lise Ferner.

Rimestad har medvirket som danser i verk av flere profilerte norske koreografer, blant andre Anne Grete Eriksen og Leif Hernes/Dans Design, Amanda Steggell, Hooman Sharif/Impure Company og senest i forestillinger av Kristina Søetorp og Ida Wigdel /The Line  og Silje Michaela Kvalheim/Kompani UT.

Rimestad har også bidratt i prosjekter i kunstnerisk utviklingsarbeid ledet av Anne Grete Eriksen, boken Koreografi Ute og Moving memory. Rimestad mottok Danseinformasjonens Ærespris 2016.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.