Ingunn Rimestad er dansekunstner og pedagog innen moderne dans og samtidsdans, improvisasjon og "somatic practice"/"body awareness" med Spenningsregulering som spesialfelt, et sanse- og balanseutfordrings arbeid som baseres på arven etter Elsa Gindler.

Rimestad har undervist ved Balletthøgskolen/Kunsthøgskolen i Oslo, tidligere Statens Balletthøgskole siden 1980 og fra 1981 i 50 % stilling. I perioden fra 1973-2004 underviste hun moderne dans, basert på Martha Graham teknikk ved Ballettskolen/Den Norske Opera og Ballett. Fra 1984-2003 var Rimestad engasjert til å undervise en gruppe eldre kvinner, «Bestemorpartiet». Dette arbeidet er dokument i kortfilmen «Onsdag» av Kjersti Martinsen.

Som danser var Rimestad først engasjert ved Nationaltheatret i Oslo (1972-73) i Midtsommernattsdrømmen av Edith Roger og i Bakkantinnene av Pål Løkkeberg. Hun har også turnert for Riksteatret og vært engasjert av NRK fjernsynet. I 1985 etablerte Rimestad og Lise Ferner dansekompaniet Hexakin. Et nært koreografisk og utøvende samarbeid der begge var aktive i omtrent 4 år. En gjenopptagelse skjedde under CoDa festivalen i 2011 med forestillingen Min oldemors grønne korsett – et gjensyn med koreografi av Lise Ferner.

Rimestad har medvirket som danser i verk av flere profilerte norske koreografer, blant andre Anne Grete Eriksen og Leif Hernes/Dans Design, Amanda Steggell, Hooman Sharif/Impure Company og senest i forestillinger av Kristina Søetorp og Ida Wigdel /The Line  og Silje Michaela Kvalheim/Kompani UT.

Rimestad har også bidratt i prosjekter i kunstnerisk utviklingsarbeid ledet av Anne Grete Eriksen, boken Koreografi Ute og Moving memory. Rimestad mottok Danseinformasjonens Ærespris 2016.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.