Ingrid Book har siden 1987 vært del av kunstnerduoen Ingrid Book & Carina Hedén. Teknikker som fotografi, video, installasjon, lyd og tekst danner grunnlaget for dokumentariske og kritisk undersøkende kunstprosjekt. Fra tidlig i 1980-årene og frem til midten av 1990-tallet utviklet hun også et individuelt kunstnerskap innen maleri, skulptur og installasjonskunst.

Book er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo i årene 1972–75 og Statens kunstakademi i Oslo 1981–82.

Book debuterte med maleri på Høstutstillingen i 1979, og i løpet av 1980-årene deltok hun i flere separat- og gruppeutstillinger i Norge og Sverige, men det er som en av installasjonskunstens pionerer hun har fått plass i norsk kunsthistorie.

I forbindelse med en gruppeutstilling på Kunstnernes Hus i 1985 deltok Book med en installasjon i tre deler laget av trevirke og plassert direkte på gulvet uten sokkel. Selv om kunstnere som Marianne Heske, Kjartan Slettemark og Per Inge Bjørlo også hadde laget installasjonskunst, var dette fortsatt å regne som en atypisk kunstform i Norge.

Fra 1990 til 1996 var Book ansatt som amanuensis og professor ved Statens kunstakademi i Oslo. Dette var en periode preget av faglig opprør og en kritisk debatt, som endte da Book i likhet med Hedén forlot sine stillinger i protest mot Kunstakademiets administrasjon og Kirke- og undervisningsdepartementets innblanding i kunstfaglige spørsmål.

Sammen med Carina Hedén hadde Book etablert den såkalte «malerklassen». Dette var et medieoverskridende undervisningstilbud til Kunstakademiets studenter, som fikk stor betydning for samtidskunstens teoretiske vending i Norge på 1990-tallet.

Book underviste også ved Valand Konsthögskola i Göteborg i perioden 1990–91 samt ved Konsthögskolan i Umeå fra 1996 til 1997.

Siden 1996 har Book utelukkende jobbet med kunstfaglige prosjekter i samarbeid med Hedén. I dialog med fotografiet har de utvidet installasjonsformatet til å inkludere steder som befinner seg utenfor gallerirommet, som eksempelvis parsellhager, anonyme tettsteder, ukjente skogområder og militære landskap. Deres arbeid er konsentrert om geografiske, historiske, sosiale og politiske forhold med vekt på reelle befolkningsgrupper eller enkeltindivider.

Denne interessen for virkeligheten har i stor grad preget en yngre generasjon kunstnere som Andrea Lange, Lene Berg, Bodil Furu, Jannicke Låker og Lars Laumann.

  • Sub Bau, Göteborg 1987
  • Frognergalleriet, Oslo 1984
  • Galleri UKS, Oslo 1981
  • Galleri Prosess, Oslo 1979
  • Norsk skulptur, Trädgårdsföreningen, Göteborg 1992
  • Aurora 3, Nordisk Konstcentrum, Helsinki 1989
  • Sesjon 85, Kunstnernes Hus, Oslo 1985
  • 27 Unge malere, Kunstnernes Hus, Oslo 1981
  • Høstutstillingen, Oslo 1979
  • Lofsrud skole, Oslo 1990
  • Norsk kulturråd
  • Hotellnotater 1982–2012: Kunstnerforbundet, Oslo 2013
  • Modernautställningen 2010, Moderna Museet, Stockholm 2010 
  • Militære Landskap, Festspillutstillingen, Bergen Kunsthall, Bergen 2008
  • Stories for empty shop windows, Kunstnernes Hus, Oslo, 2007
  • 26a Bienal de São Paulo, São Paulo 2004
  • 3rd Berlin Biennale for Contemporary Art, Berlin 2004
  • Post Nora, Today Art Museum, Beijing 2006
  • Midlertidige utopier, Museet for Samtidskunst, Oslo 2003
  • Ustvedt, Øystein: Ny norsk kunst etter 1990, 2011
  • Brundtland, Cecilie Malm: Norske kunstfotografier 1970–2007, 2007
  • Degot, Ekaterina: "På leting etter restene av det moderne", i utstillingskatalogen Militære Landskap, Festspillutstillingen, Bergen Kunsthall, 2008

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.