Imarsundforbindelsen, samferdselsprosjekt i Tustna og Aure kommuner på Nordmøre, Møre og Romsdal. Utbyggingen ble vedtatt 2004, med planlagt ferdigstillelse i 2006. Prosjektet vil gi fergefritt samband mellom de to kommunene Tustna og Aure, og føre til kortere reisetid og bedre transporttilbud for innbyggere og næringsliv i kommunene Frei, Kristiansund, Tustna, Aure, Smøla og Hemne. Imarsundprosjektet er det første fergeavløsningsprosjektet der innsparte statlige fergetilskudd inngår som en del av finansieringsopplegget for veiutbygginger.

Utbyggingen omfatter 3,4 kilometer ny vei på Rv. 680, med en 580 meter lang bro over Imarsundet og en 300 meter lang bro over Litjsundet. Utbyggingen fører til at fergesambandet Aukan–Vinsternes kan legges ned, samtidig som også ferjesambandet Aukan–Edøya (Smøla)–Forsnes (Hitra) blir endret: Fergen til Forsnes blir lagt ned, og fergestrekningen til Smøla blir kortet ned ved bygging av en 1,3 kilometer lang strekning på riksveg 669 til Sandvika, og bygging av ny fergekai i Sandvika i Tustna kommune.

Samlede byggekostnader for Imarsundprosjektet er beregnet til 250 millioner 2004-kroner.

Som følge av vedtaket om å bygge ut Imarsundforbindelsen, vedtok de to kommunene Aure og Tustna at de skal slå seg sammen fra 2006.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.