Barakas skrivestil har blitt karakterisert som oppviglende og provoserende, og flere kontroverser har oppstått rundt hans forfatterskap. Særlig i verk fra utover 1970-tallet av fant kritikere grunnlag for å beskylde ham for homofobi og antisemittisme. Imidlertid kom den største kontroversen med diktet «Somebody Blew Up America», som ble sirkulert i ulike medier før Baraka fremførte det i 2002 på Dodge Poetry Festival i New Jersey. Diktet ble senere utgitt i samlingen Somebody Blew Up America & Other Poems (2004).
Diktet er skrevet i kjølvannet av terrorangrepet 11. september 2001. I løpet av dets 243 verselinjer maner diktet frem en febrilsk søken etter hvem som er «de skyldige». Dette fremheves av den gjennomgående repetisjonen av ordet «who» i begynnelsen av verselinjene, en retorisk figur kalt anafor og som skaper rytme og binder elementene i diktet sammen.
Gjennom denne bruken av anafor synes diktet å antyde at det finnes dyptliggende relasjoner mellom ulike instanser av terror, vold og overgrep. Diktet refererer til flere folkemord, som Holocaust, Armenia og den belgiske kolonialiseringen av Kongo, men fokuserer på Amerikas historie med rasisme, slaveri og mer eller mindre lysskye operasjoner i innland og utland. Diktets utspørring fremstår etter hvert både retorisk og paranoid, og diktet ender med referanser til helvetesild og eksplosjoner, igjen med «who» insisterende repetert som diktets avslutning.
Ved å retorisk peke på et såpass bredt spekter av forbrytere, for det meste hvite og vestlige makthavere, blir diktet en fremstilling av en rekke reelle, grusomme hendelser og forbrytelser på den ene siden og skadelige konspirasjonsteorier på den andre. Blant annet viser noen verselinjer til en konspirasjonsteori om at israelske arbeidere ved World Trade Center var blitt rådet til å ikke komme på jobb 11. september og dermed unngikk å bli drept. Denne påstanden ble oppfattet som dypt antisemittisk; Baraka selv hevdet at hans kritikk var rettet mot staten Israel og ikke rasistisk motivert.
Uavhengig av hva Baraka selv mente med diktet, ble reaksjonene så sterke at han mistet stillingen som Poet Laureate for New Jersey. Han nektet å be om unnskyldning og å trekke seg fra stillingen, slik han ble oppfordret til å gjøre. Baraka tiltrådte stillingen i 2002, og av lovmessige grunner måtte stillingen avskaffes for å si han opp, noe styresmaktene i New Jersey gjorde i 2003.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.