Imamu Amiri Baraka, amerikansk forfatter; studerte bl.a. ved Howard University, og var lærer ved New School for Social Research 1961–64. I denne tiden fikk han et navn som en meget lovende lyriker og dramatiker. Han gav bl.a. ut diktsamlingen Preface to a Twenty Volume Suicide Note (1961), og i antologien The Moderns (1963) ble han en talsmann for de nye litterære retninger han følte seg i slekt med. Skuespillene Dutchman (1961) og The Slave (1964, begge utgitt i én bok dette året) var krasse angrep på den hvite liberale middelklassen, og ble meget godt mottatt.

1964–66 ledet Baraka Black Arts Repertory Theater i Harlem, men det ble nedlagt etter anklager om at han hadde brukt offentlige bevilgninger til politisk virksomhet. Han ble nå en talsmann for den ytterliggående svarte nasjonalismen, og i dikt og skuespill gav han uttrykk for en hatsk holdning overfor hvite, særlig jøder. Navneskiftet var en symbolsk forkasting av den hvite arven til fordel for den afrikanske. Fra 1973 utgav han en serie ideologiske pamfletter preget av hans overgang til en maoistisk marxisme-leninisme. Dikt er bl.a. samlet i Black Magic: Collected Poetry, 1961–1967 (1969), Selected Poetry (1979) og Transbluesency: The Selected Poems of Amiri Baraka/Leroi Jones (1961-1995) (1995). I 1996 kom en samling med nye dikt under tittelen Funk Lore: New Poems. En del dikt er oversatt til norsk i Dikt for viderekomne (1983) ved Jón Sveinbjørn Jónssen. Skuespill er bl.a. samlet i Four Black Revolutionary Plays (1969). Baraka er en fin prosaist i romanen The System of Dante's Hell (1965) og novellesamlingen Tales (1967). Hans ideologiske utvikling kan følges i essaysamlingene Home: Social Essays (1966), Raise, Race, Rays, Raze (1971) og Daggers and Javelins (1984). Om de svarte amerikaneres musikk har Baraka skrevet bl.a. i Blues People (1963) og Black Music (1967). Selvbiografien The Autobiography of LeRoi Jones/Amiri Baraka kom i 1984, og Eulogies i 1996.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.