Il-28 er et sovjetisk tomotors jetdrevet taktisk bombefly, utviklet av konstruksjonsbyrået Iljusjin.

Il-28 fløy første gang 8. juli 1948, og de første ble levert det sovjetiske flyvåpenet fra sommeren 1951. Over 6300 fly ble produsert i Sovjetunionen frem til 1955. Av disse ble et betydelig antall eksportert til blant annet Egypt, Indonesia, Kina, Nord-Korea, Nord-Vietnam, Jemen, Syria og Tsjekkoslovakia. Il-28 ble og produsert i et mindre antall på lisens i Tsjekkoslovakia som B-228, og i et større antall uten lisens i Kina som H-5 (B-5 også brukt for eksport), hvorav mange ble eksportert. H-5 er antageligvis fremdeles i bruk i Nord-Korea.

Il-28 var utstyrt med to Klimov VK-1 turbojetmotorer (videreutviklet variant av den britiske Rolls-Royce Nene), se flymotor, hver med en ytelse på 26,5 kN, og hadde et mannskap på tre. Det var utrustet med fire 23 mm maskinkanoner, to foroverrettede og to i et tårn i halen, og kunne bære bomber og torpedoer opptil 3000 kg i to bomberom.

  • Vingespenn: 21,45 m
  • Lengde: 17,65 m
  • Maksimal startvekt: 21 tonn
  • Toppfart: 902 km/t ved 14 760 fot (4499 m)
  • Marsjfart: 759 km/t
  • Største operasjonshøyde: 41 010 fot (12 500 m) med en bruttovekt på 18 400 kg
  • Rekkevidde: opptil 1930 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.