Il-28

Il-28 bombefly

Il-28
Lisens: CC BY NC ND 2.0

Il-28 er et sovjetisk tomotors jetdrevet taktisk bombefly. Det ble utviklet av konstruksjonsbyrået Iljusjin.

Faktaboks

også kjent som:

H-5

NATO-kodenavn: Beagle

Historie

Den kinesiskproduserte H-5

.
Lisens: CC BY NC ND 2.0

Il-28 fløy første gang 8. juli 1948, og de første flyene ble levert til det sovjetiske flyvåpenet fra sommeren 1951. Over 6300 fly ble produsert i Sovjetunionen frem til 1955. Av disse ble et betydelig antall eksportert til blant annet Egypt, Indonesia, Kina, Nord-Korea, Nord-Vietnam, Jemen, Syria og Tsjekkoslovakia. Il-28 ble også produsert i et mindre antall på lisens i Tsjekkoslovakia som B-228, og i et større antall uten lisens i Kina som H-5 (betgnelsen B-5 også brukt for eksport), hvorav mange ble eksportert. H-5 var ved utgangen av 2018 fremdeles i bruk i Nord-Korea.

Spesifikasjoner

Il-28 var utstyrt med to Klimov VK-1 turbojetmotorer, en videreutviklet variant av den britiske Rolls-Royce Nene (se flymotor), hver med en skyvkraft på 26,5 kilonewton. Flyet hadde et mannskap på tre. Det var utrustet med fire 23-millimeter maskinkanoner, to foroverrettede og to i et tårn i halen, og kunne bære bomber og torpedoer opptil 3000 kilogram i to bomberom.

  • Vingespenn: 21,45 meter
  • Lengde: 17,65 meter
  • Maksimal startvekt: 21 tonn
  • Toppfart: 902 kilometer i timen ved 14 760 fot (4499 meter)
  • Marsjfart: 759 kilometer i timen
  • Største operasjonshøyde: 41 010 fot (12 500 meter) med en bruttovekt på 18 400 kilogram
  • Rekkevidde: opptil 1930 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg