Il-28 er et sovjetisk tomotors jetdrevet taktisk bombefly, utviklet av konstruksjonsbyrået Iljusjin.

Il-28 fløy første gang 8. juli 1948, og de første ble levert det sovjetiske flyvåpenet fra sommeren 1951. Over 6300 fly ble produsert i Sovjetunionen frem til 1955. Av disse ble et betydelig antall eksportert til blant annet Egypt, Indonesia, Kina, Nord-Korea, Nord-Vietnam, Jemen, Syria og Tsjekkoslovakia. Il-28 ble og produsert i et mindre antall på lisens i Tsjekkoslovakia som B-228, og i et større antall uten lisens i Kina som H-5 (B-5 også brukt for eksport), hvorav mange ble eksportert. H-5 er antageligvis fremdeles i bruk i Nord-Korea.

Il-28 var utstyrt med to Klimov VK-1 turbojetmotorer (videreutviklet variant av den britiske Rolls-Royce Nene), se flymotor, hver med en ytelse på 26,5 kN, og hadde et mannskap på tre. Det var utrustet med fire 23 mm maskinkanoner, to foroverrettede og to i et tårn i halen, og kunne bære bomber og torpedoer opptil 3000 kg i to bomberom.

  • Vingespenn: 21,45 m
  • Lengde: 17,65 m
  • Maksimal startvekt: 21 tonn
  • Toppfart: 902 km/t ved 14 760 fot (4499 m)
  • Marsjfart: 759 km/t
  • Største operasjonshøyde: 41 010 fot (12 500 m) med en bruttovekt på 18 400 kg
  • Rekkevidde: opptil 1930 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.