Il-28 (NATO-kodenavn: Beagle), sovjetisk tomotors jetdrevet taktisk bombefly, utviklet av konstruksjonsbyrået Iljusjin.

Il-28 fløy første gang 8. juli 1948, og de første ble levert det sovjetiske flyvåpenet sommeren 1951. Over 6300 fly ble produsert i Sovjetunionen frem til 1955. Av disse ble et betydelig antall eksportert til blant annet Egypt, Indonesia, Kina, Nord-Korea, Nord-Vietnam, Jemen, Syria og Tsjekkoslovakia. Il-28 ble og produsert på lisens i Tsjekkoslovakia som B-228 i et mindre antall. Og et større antall ble produsert uten lisens i Kina som H-5 (B-5 og brukt for eksport), hvorav mange ble eksportert. I 2014 var H-5 fremdeles i bruk i Nord-Korea.

Il-28 var utstyrt med to Klimov VK-1 turbojetmotorer (lisensbygd variant av den britiske Rolls-Royce Nene), med en ytelse på 26,5 kN, og hadde et mannskap på tre. Det var utrustet med fire 23 mm maskinkanoner, to foroverrettede og to i et tårn i halen, og kunne bære bomber og torpedoer opptil 3000 kg i to bomberom. Vingespenn 21,45 m, lengde 17,65 m, maksimal startvekt 21 tonn, toppfart 902 km/t ved 14 760 fot (4499 m), marsjfart 759 km/t, største operasjonshøyde 41 010 fot (12 500 m) med en bruttovekt på 18 400 kg, rekkevidde opptil 1930 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.