Il-14 (NATO-betegnelse: Crate), sovjetisk tomotors passasjerfly og militært transportfly utviklet av konstruksjonsbyrået Iljusjin, tildels basert på forgjengeren Il-12.

Den første prototypen, som egentlig var en hybrid med vinger og haleparti fra en Il-12, fløy første gang 13. juli 1950. Den andre prototypen, som Il-14 ble utviklet fra, fløy første gang 1. oktober samme år. Serieproduksjon ble igangsatt fra 1953, og regulær rutetrafikk ble åpnet 30. november 1954 med Aeroflot. En militær transportflyvariant ble og levert til det sovjetiske flyvåpenet.

Il-14 ble og produsert på lisens i Tsjekkoslovakia som Avia-14, og i Øst-Tyskland.

Il-14 var utstyrt med to fjortensylindrede stjernemotorer med en ytelse på 1900 hk hver, og hadde kapasitet for opptil 36 passasjerer. Vingespenn 31,70 m, lengde 22,31 m, største startvekt 18 tonn, marsjfart opptil 385 km/t, største operasjonshøyde 22 000 fot (6705 m), rekkevidde opptil omkring 1000 km med full nyttelast (spesifikasjoner for Il-14M).

  • Gordon, Yefim & Komissarov, Dmitriy: Ilyushin Il-12 and Il-14 - Successors to the Li-2, Midland Publishing, Hinckley, 2005

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.