IL-14T brukt av det ungarske flyseskapet Malév
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Il-14 var et sovjetisk tomotors passasjerfly og militært transportfly, utviklet av konstruksjonsbyrået Iljusjin, og var tildels basert på forgjengeren Il-12.

Faktaboks

Også kjent som

NATO-betegnelse: Crate

Historie

Il-14

.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Den første prototypen, som egentlig var en hybrid med vinger og haleparti fra en Il-12, fløy første gang 13. juli 1950. Den andre prototypen, som Il-14 ble utviklet fra, fløy første gang 1. oktober samme år. Serieproduksjon ble igangsatt fra 1953, og regulær rutetrafikk ble åpnet 30. november 1954 med Aeroflot. En militær transportflyvariant ble også levert til det sovjetiske flyvåpenet.

Il-14 ble også produsert på lisens i Tsjekkoslovakia som Avia-14, og i Øst-Tyskland.

Spesifikasjoner

Varianten Il-14M var utstyrt med to fjortensylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 1900 hestekrefter, og flyet hadde kapasitet for opptil 36 passasjerer.

  • Vingespenn: 31,70 meter
  • Lengde: 22,31 meter
  • Maksimal startvekt: 18 tonn
  • Marsjfart: 385 kilometer i timen
  • Største operasjonshøyde: 22 000 fot (6705 meter)
  • Rekkevidde: 1000 kilometer med full nyttelast

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg