E-Fan
.
Lisens: CC BY NC 2.0

E-Fan er et eksperimentelt tomotors lett el-fly og hybridfly, utviklet av Airbus for testing av teknologi for el-fly og hybridfly. E-Fan var det første elektriske flyet som krysset den engelske kanal.

Historie

E-Fan fløy første gang 11. mars 2014. Det fløy 10. juli 2015 fra Lydd i England til Calais i Frankrike, og ble dermed det første elektrisk drevne flyet som krysset den engelske kanal. Flygningen tok 36 minutter. I 2016 ble E-Fan utstyrt med en brennstoffdrevet rekkeviddeforlenger, fikk navnet E-Fan Plus og ble et hybridfly.

Airbus hadde også under utvikling det lette toseters el-flyet E-Fan 2.0, som opprinnelig var planlagt å bli det første serieproduserte el-flyet i verden, og E-Fan 4.0, som var et fireseters hybridfly med en rekkeviddeforlenger drevet av fossilt brennstoff. Utviklingen av begge flyene er stoppet, og Airbus har heller valgt å bruke E-Fan for å utforske hybridteknologi.

Spesifikasjoner

E-Fan har to sett med innkapslede vifter, hver drevet av en elektrisk motor med en ytelse på 32 kilowatt, som til sammen har en skyvkraft på 1,5 kilonewton. Spesifikasjonene er for flyet slik det fremstod mars 2015

  • Vingespenn: 9,40 meter
  • Lengde: 6,70 meter
  • Maksimal startvekt: 580 kilogram
  • Marsjfart: 160 kilometer i timen
  • Toppfart: 200 kilometer i timen
  • Flytid: 50 minutter

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg