ICCS – Demokratiundersøkelsen i skolen

ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) er en internasjonal undersøkelse med hovedmål å gi et bilde av unge menneskers demokratiske beredskap og vilje til å delta i samfunnet som engasjerte medborgere. 

Det er organisasjonen IEA som har ansvaret for undersøkelsen. 

Undersøkelsen er gjennomført to ganger: i 2009 med 38 land og i 2016 med 24 land. Norge deltok begge ganger. En ny undersøkelse vil bli gjort i 2019, denne gang i samarbeid med UNESCO.

ICCS-studien i Norge finansieres av Kunnskapsdepartementet gjennom Utdanningsdirektoratet, og det er forskningsstiftelsen NOVA ved Høgskolen i Oslo og Akershus som gjennomfører studien. De to tidligere studiene ble gjennomført av Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo.

Deltakerne i ICCS 2016-studien i Norge var et representativt utvalg av 9. klassinger. Elevene gjennomførte en kunnskapstest og besvarte et spørreskjema om demokrati og demokratiopplæring. I tillegg ble det samlet inn svar fra lærere og rektorer.

I den internasjonale rangeringen ligger Norge og de nordiske deltakerlandene på topp. De nordiske landene skiller seg blant annet ut ved å ha et innslag av elevdemokrati. Nesten alle norske elever (9 av 10) har deltatt i valg av tillitsvalgte og mer enn halvparten (6 av 10) har deltatt i beslutninger om hvordan skolen drives. 

Demokratiundersøkelsen ICCS er én av mange internasjonale studier som Norge deltar i, og som ligger til grunn for både skoledebatt og –politikk. Den blir blir i langt mindre grad brukt i debatt og offentlige dokumenter og stortingsmeldinger, enn for eksempel PISA, TIMSS og PIRLS

  • PISA, OECDs undersøkelse av 15-åringers ferdigheter og kompetanse i ulike fagområder
  • TIMSS, en rekke internasjonale studier av undervisning i matematikk og naturfag i skolen
  • PIRLS, internasjonal studie av elevers leseforståelse
  • TALIS, internasjonal skolestudie
  • IEA, organisasjon som står bak en rekke internasjonale undersøkelser knyttet til utdanning

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.