Hongkongs tidligere lufthavn, Kai Tek, ble åpnet i 1925. Lufthavnen lå i den tett befolkede bydelen Kowloon City District, og hadde bare én rullebane – og svært begrensede muligheter for utvidelse. Tidlig på 1990-tallet var Kai Tek blitt en av verdens travleste lufthavner, og overgikk sine egne kapasitetsbegrensninger med god margin. Dette førte blant annet til at rundt hvert tredje fly ble forsinket ved lufthavnen, som følge av høy trafikk, mangel på gater og kø for å lande og ta av. At lufthavnen i tillegg lå i byområde, med støy- og miljøkonsekvenser gjorde også at nattflygning ikke ble tillatt. En ny lufthavn for å ivareta trafikkutviklingen var derfor strengt nødvendig for byen.
En utredning bestilt av lokale luftfartsmyndigheter i 1974 viste at øya Chek Lap Kok, utenfor øya Lantau, kunne være en mulig lokasjon for en ny flyplass, som kunne erstatte den tidligere hovedflyplassen for Hongkong, Kai Tak lufthavn.
Ved denne plasseringen kunne man unngå flygning borte fra byens sentrum, og ved å ha innflygning over Sør-Kinahavet var det mulig å ha døgndrift på flyplassen, da trafikken ikke ville påvirke befolkede byområder.
Et hovedprosjekt ble gjennomført, og i 1989 ble «Port and Airport Development Strategy» (PADS) lagt fram for myndighetene. Rapporten fra arbeidsgruppen, ledet av Mott MacDonald, vurderte prognoser for både lufthavn og havn for Hongkong, i perioden fram til 2011, og anbefalte tre alternativer for overordnet strategisk utvikling:
- opprettholde drift ved den eksisterende lufthavnen ved Kai Tak
- anlegge ny lufthavn i den vestre havnen, mellom øyene Lantau og Hongkong
- anlegge ny lufthavn på øya Chek Lap Kok
I oktober 1989 kunngjorde guvernøren i Hongkong at avgjørelsen var tatt.
I PADS-rapporten var det tatt utgangspunkt i en flyplassen tidligst kunne åpnes i januar 1998, men de lokale myndighetene endret dette tidspunktet til januar 1997, slik at lufthavnen kunne stå klar seks måneder før Hongkong skulle overføre suvereniteten til Kina.
Byggingen av den nye flyplassen startet i 1991. Det ble inngått avtale med Kina om at så mye som mulig av flyplassen skulle bli gjennomført før overføringen av Hongkong til Kina i juli 1997.
Flyplassen ble offisielt åpnet 2. juli 1998 av president Jiang Zemin. Noen timer senere landet Air Force One med USAs president Bill Clinton om bord, som ble den første utenlandske passasjeren som ankom den nye flyplassen.
Lufthavnen hadde noen tekniske innkjøringsproblemer de første månedene, og på et tidspunkt ble den gamle Kai Tak lufthavn åpnet igjen for godstrafikk, for å ta unna for problemene. Etter cirka et halvt års drift var Chek Lap Kok i normal drift.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.