Chek Lap Kok lufthavn i Hongkong

Hong Kong International Airport, Chek Lap Kok er hovedlufthavn for Hongkong. Flyplassen åpnet i 1998, og er lokalisert på øyene Lam Chau og Chek Lap Kok, ca. 30 kilometer utenfor sentrum av Hongkong.

Faktaboks

Også kjent som

Chek Lap Kok Airport (HKG/VHHH)

Historie

Hongkongs tidligere lufthavn, Kai Tek, ble åpnet i 1925. Lufthavnen lå i den tett befolkede bydelen Kowloon City District, og hadde bare én rullebane – og svært begrensede muligheter for utvidelse. Tidlig på 1990-tallet var Kai Tek blitt en av verdens travleste lufthavner, og overgikk sine egne kapasitetsbegrensninger med god margin. Dette førte blant annet til at rundt hvert tredje fly ble forsinket ved lufthavnen, som følge av høy trafikk, mangel på gater og kø for å lande og ta av. At lufthavnen i tillegg lå i byområde, med støy- og miljøkonsekvenser gjorde også at nattflygning ikke ble tillatt. En ny lufthavn for å ivareta trafikkutviklingen var derfor strengt nødvendig for byen.

En utredning bestilt av lokale luftfartsmyndigheter i 1974 viste at øya Chek Lap Kok, utenfor øya Lantau, kunne være en mulig lokasjon for en ny flyplass, som kunne erstatte den tidligere hovedflyplassen for Hongkong, Kai Tak lufthavn.

Ved denne plasseringen kunne man unngå flygning borte fra byens sentrum, og ved å ha innflygning over Sør-Kinahavet var det mulig å ha døgndrift på flyplassen, da trafikken ikke ville påvirke befolkede byområder.

Et hovedprosjekt ble gjennomført, og i 1989 ble «Port and Airport Development Strategy» (PADS) lagt fram for myndighetene. Rapporten fra arbeidsgruppen, ledet av Mott MacDonald, vurderte prognoser for både lufthavn og havn for Hongkong, i perioden fram til 2011, og anbefalte tre alternativer for overordnet strategisk utvikling:

  • opprettholde drift ved den eksisterende lufthavnen ved Kai Tak
  • anlegge ny lufthavn i den vestre havnen, mellom øyene Lantau og Hongkong
  • anlegge ny lufthavn på øya Chek Lap Kok

I oktober 1989 kunngjorde guvernøren i Hongkong at avgjørelsen var tatt.

I PADS-rapporten var det tatt utgangspunkt i en flyplassen tidligst kunne åpnes i januar 1998, men de lokale myndighetene endret dette tidspunktet til januar 1997, slik at lufthavnen kunne stå klar seks måneder før Hongkong skulle overføre suvereniteten til Kina.

Byggingen av den nye flyplassen startet i 1991. Det ble inngått avtale med Kina om at så mye som mulig av flyplassen skulle bli gjennomført før overføringen av Hongkong til Kina i juli 1997.

Flyplassen ble offisielt åpnet 2. juli 1998 av president Jiang Zemin. Noen timer senere landet Air Force One med USAs president Bill Clinton om bord, som ble den første utenlandske passasjeren som ankom den nye flyplassen.

Lufthavnen hadde noen tekniske innkjøringsproblemer de første månedene, og på et tidspunkt ble den gamle Kai Tak lufthavn åpnet igjen for godstrafikk, for å ta unna for problemene. Etter cirka et halvt års drift var Chek Lap Kok i normal drift.

Viktig knutepunkt

Knutepunktet Chek Lap Kok
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Chek Lap Kok lufthavn har vært i kommersiell drift siden 1998, og er et viktig knutepunkt for både passasjer- og godstrafikken i både Kina, og resten av Asia.

Terminalbygningen var den største i verden da den ble åpnet i 1998.

Lufthavnen drives av Airport Authority Hong Kong, og har flybevegelser 24 timer i døgnet. Det Hongkong-baserte flyselskapet Cathay Pacific har sin hovedbase ved lufthavnen, og det samme gjelder Cathay Dragon, Hong Kong airlines, Hong Kong Express Airline og frakteselskapet Air Hong Kong.

I Asia er Chek Lap Kok regnet for å være hovedknutepunkt for OneWorld-aliansen.

Betydning

Med sine 65 000 ansatte, er Chek Lap Kok en viktig bidragsyter til Hongkongs økonomi. I 2018 passerte cirka 72,9 millioner reisende gjennom lufthavnen, og gjorde den med det til verdens 8. travleste lufthavn. Fra 2010 har den vært verdens travleste lufthavn i forhold til godstrafikk.

Lufthavnen ble bygget på en stor, kunstig øy, som ble dannet ved å jevne ut øyene Lam Chau og Chek Lap Kok, samt å fylle ut et større havområde mellom øyene. Lufthavnområdet tilførte cirka 1 prosent til Hongkongs totale landområde, når det sto ferdig.

Byggingen av lufthavnen var bare en liten del av transportutviklingsprosjektet til Hongkong, som også inkluderte bygging av nye veier og jernbaneforbindelse til flyplassen. Med tilhørende broer, tunneler og ombygde landarealer på øyene Hongkong og Kowloon, ble flyplassprosjektet ved ferdigstillelse i 1998 kåret til verdens dyreste flyplassprosjekt, avd Guinness World Records.

Flyplassen har i dag fire terminaler for passasjertrafikk og to for gods.

Hendelser

Den 31. juli 2000 tok Todd Salimuchai seg gjennom sikkerhetskontrollen med en falsk pistol, tok et kvinnelig gissel og gikk om bord på et fly fra Cathay Pacific. Han var ulovlig innvandret til Hongkong, og derfor uten pass. Han forlangte å bli fløyet til Burma, som han oppga som hjemland, men som følge av mangel på dokumenter hadde Burma også avvist han.

Etter to og en halv time overgav han seg til politiet.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg