Herman Vilhelm Bissen. Landsoldaten, 1852−58. Fredericia.

Gyldendal Norsk Forlag. begrenset

Herman Vilhelm Bissen, dansk billedhugger, kom 18 år gammel til akademiet i København og oppholdt seg deretter 1824–34 i Roma. Her arbeidet han for Bertel Thorvaldsen. Hans kunst, sammen med de antikke skulpturer, gjorde et uutslettelig inntrykk på ham. Thorvaldsen overlot til ham bl.a. å modellere Gutenberg-monumentet i Mainz (1833–34).

Bissen ble 1840 professor og 1850–53 direktør ved akademiet i København, etter Thorvaldsens død Danmarks ledende billedhugger.

Blant hans mange offentlige minnesmerker og skulpturutsmykninger kan nevnes A. S. og H. C. Ørsted (1836 og 1862), statuene av Apollon og Athene i Universitetets forhall (1843), de 18 figurer til Dronningtrappen på Christiansborg (1841–58), Oehlenschläger foran Det kongelige teater (1855–61), Tyge Brahe (1859) og Tordenskiold ved Holmens kirke (1863–66). Rytterstatuen av Frederik 7 ble fullført av hans sønn C. G. V. Bissen 1873. Av hans gravrelieffer utmerker særlig det over billedhuggeren Freund (1843–44) seg, ved sin samtidig kraftige og harmoniske linjeføring.

Den folkelig-nasjonale, realistisk betonte åndsstrømning som ble utløst av begivenhetene omkring 1850, kom til å gripe avgjørende inn i hans utvikling. Den preger hovedverker som Landsoldaten (1852–58) og relieffet på Krigergraven (1851) i Fredericia, Istedløven (1859–60) og også hans ypperste statue, Frederik 6 i Frederiksberg have (1855–58). I tallrike, fint karakteriserende portrettbyster har han skapt det som er blitt kalt et dansk Pantheon. Nasjonalgalleriet i Oslo eier bysten av F. W. Treschow (1858), Aulestad den av Bj. Bjørnson (1865).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.