Portrett av Henrik Hellstenius av Henrik Beck. Gjengitt med tillatelse

Henrik Hellstenius er professor i komposisjon ved Norges musikkhøgskole. Han anses som en av de mest aktive og profilerte samtidskomponistene i Norge i dag.

Hans musikalske løpebane begynte som pianist og låtskriver i ulike jazz- og rockeband. I tenårene foretrakk han å lytte til musikere som Keith Jarrett og Jan Garbarek. På denne tiden hadde han planer om å bli skuespiller, men i en musikktime på videregående skole hørte han Witold Lutoslawskis Musique Funèbre og Krzysztof Pendereckis Threnos. Dette gjorde et så sterkt inntrykk at han bestemte seg for å bli komponist.

Hellstenius tok musikk mellomfag ved Universitetet i Oslo 1984. I 1990 avla han kandidateksamen i komposisjon ved Norges musikkhøgskole og i 1995 diplomeksamen i komposisjon samme sted. Lasse Thoresen var hans komposisjonslærer ved begge studiene.

I flere tiår påvirket professorene Lasse Thoresen og Olav Anton Thommessen en hel generasjon komposisjonsstudenter gjennom blant annet sine timer i auditiv sonologi, en fenomenologisk basert musikkanalyse. Hellstenius ble, som mange andre, påvirket av sonologiens teorier og av de to lærernes holdninger. Veien videre gikk til den franske spektralmusikken hvor ett mål er å generere harmonisk og melodisk materiale fra analyse av instrumentenes overtonespektre. Hellstenius studerte computerstøttet komponering ved Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM) i Paris 1993. Han studerte komposisjon, analyse og instrumentasjon med Gérard Grisey. I ettertid betrakter komponisten studiene med Grisey som vel så viktige som sonologien for hans stilistiske veivalg. Grisey hjalp ham til å tenke mindre gestisk og mer prosessuelt. Parallelt med studiene hos Grisey, var han Erasmus-stipendiat ved Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris i årene 1992–93.

Hellstenius' komposisjonsvirksomhet har et bredt nedslagsfelt; kammermusikk, orkesterverker, opera, elektroakustisk musikk og musikk for teater, film og ballett. Hans verker fremføres i inn- og utland, ved Festspillene i Bergen, Nordiske Musikkdager og på festivaler som Ultimafestivalen, Music Factory og Risør Kammermusikkfestival, Bourges Festival for elektroakustisk musikk og Rostrum i Paris. Hans musikk spilles av solister, kammermusikkgrupper og symfoniorkestre i alle nordiske land. Han har også fått verker fremført i blant annet Polen, Frankrike, Tyskland,  og Australia.

Hellstenius blir ofte forbundet med den såkalte «Pling-Plong-generasjonen». Navnet oppsto da åtte unge komponister utga CD-en Absolute Pling-Plong i 1994. Klengenavnet signaliserer frihet fra estetiske tradisjoner og ideologier, samtidig som de unge komponistene håpet på å nå et nytt publikum. Hellstenius' bidrag på platen er verket Stirrings Still.

Hellstenius har skrevet mange verker for scenen, både opera og musikk for dans og teater, blant annet musikk til teaterstykker av dramatikerne Jon Fosse, Cecilie Løveid og Liv Heløe, og har hatt et nært samarbeid med koreografen Ingun Bjørnsgaard i flere danseprosjekter som har vakt internasjonal oppsikt.

Henrik Hellstenius er en av få norske komponister i sin generasjon som har arbeidet mye med operasjangeren. Hans første opera, Sera, betegner Hellstenius selv som en moderne opera buffa. Hans bror, Axel Hellstenius, har skrevet librettoen. Operaen ble uroppført ved Ultimafestivalen i 1999 og gjenoppført ved Polens nasjonalopera, Opera Narodowa i Warszawa. Hans neste opera, Ophelias: Death by Water Singing, som ble ferdig i 2005, tar utgangspunkt i Shakespeares Hamlet med libretto av Cecilie Løveid. Denne operaen ble, som Sera, også satt opp i Warszawa i tillegg til en egen produksjon ved operaen i Osnabrück i Tyskland på festivalen Spieltriebe i 2009.

Ved Ultimafestivalen i 2015 ble tredje prosjekt under fanen Ørets teater, med undertittelen «Om naturen», uroppført. I dette verket benytter Hellstenius igjen en komposisjonsholdning som må sies å være særegen for ham. Her skaper han et nytt formkonsept som må krediteres komponisten selv; ved siden av egen musikk siterer han andre komponister i originalversjon eller i bearbeidet form og lar musikere fra andre sjangere bidra i verket. I «Om naturen» gjelder dette blant andre komponistene Franz Schubert og Salvatore Sciarrino og improvisasjonsensemblet Dans les arbres. Slik fremstår hans iscenesatte konserter som en egen komposisjonsform skapt av ham selv.

I 2014–15 var han sesongens komponistprofil i Oslo-Filharmonien og skrev flere verk for orkestret, blant annet Loven i forbindelse med 200-årsjubileet for den norske grunnloven.

Henrik Hellstenius' musikk er rik på nyanser. Hans forkjærlighet for klangen er fremtredende, men overskygges ikke av tidvis store kontraster mellom stillstand med statiske klangflater - ofte knapt hørbare, lekne små bevegelser - og frodig, uttrykkssterke utbrudd. Hans lange erfaring med scenemusikk, med den dramaturgien som der kreves, smitter over på instrumentalmusikken. Musikken blir et samspill mellom ulike elementer som både kontrasterer og smelter sammen i et spennende rollespill.

  • Rock Crystal for 2 sopranos, baritone and sinfonietta (2015)
  • Petites Machines for orchestra (2015)
  • Loven for mezzo-soprano, narrator and orchestra (2014)
  • Places of Sounds and Words for soprano and ensemble (2014)
  • In Memoriam - violin Concerto No 2 for solo violin, percussion and string orchestra (2012)
  • Self portrait in bright light for narrator for clarinet and string quartet (2010)
  • Ørets teater (2011-)
  • A Quiet Space, version for ensemble (2008), version for orchestra (2015) 
  • Perte de memoire for bandoneon and orchestra (2008)
  • Like Objects in a dark room for orchestra (2007)
  • Victoria Counting for violin and electronics (2007-10)
  • Hi-Ophelia! for ensemble (2006)
  • Ophelias: Death by Water Singing, chamber opera (2005 -09)
  • Ombra della sera for double bass and percussion (2004)
  • Readings of Mr. G for solo percussion, string orchestra (2003)
  • Book of Songs for violin and cello (2002)
  • By the voice a faint light is shed for solo violin and sinfonietta (2001)
  • Sera, chamber opera in one act (1999)
  • Five Imprints of Time II, for Percussion Trio (1997)
  • Fem avtrykk av tiden, for Saxofon Quartet (1994)
  • Søkk for accordion and tape (1990)
  • Book of Songs I Sigyn Fossnes: Tightrope Walker. Aurora ACD
  • Book of Songs III Aage Kvalbein: Norwegian Short Stories. Aurora ACD
  • Between Two Thomas Kjekstad/Lars-Erik ter Jung: Twitter machine. Fabra FBRCD-01                                                                                           
  • Cinq Empreintes du temps Saxophone Concentus: Second Tale. Simax PSC1200
  • Essays sur les temps double Bjørn Ianke: The contemporary solo double bass, vol 3. Simax PSC1154                                                                    
  • Five Imprints of Time II Sisu: Scratch!. Simax PSC1219
  • Framing Time Kyberia: Navigations. Simax PSC1212
  • Ricercare Tanja Orning: Cellotronics. Albedo ALBCD024
  • Stirrings Still Bit 20: Absolute pling-plong: Eight ways of making music. Hemera HCD2909                                                                            
  • Songs From the Outside MiN ensemblet: Party Music. Euridice EUCD 28
  • Sera BIT 20, Pierre-André Valade. Aurora ACD5024                         
  • Tre Bevegelser Barratt Dues Juniororkester. Hemera HCD2915
  • In Memoriam. Like Objects in a Dark Room for orchestra, Stavanger Symfoniorkester, dirigent Rolf Gupta. In Memoriam. Violinconcerto No. 2 for orchestra, string and percussion. Solist Peter Herresthal. BIS-8004
  • Readings of Mr. G. Aurora - ACD 5047

Hellstenius var timelærer ved Norges musikkhøgskole i satslære og komposisjonsteknikker fra 1993 til 1998. Parallelt med dette ga han privattimer i komposisjon og instrumentasjon fra 1994 til 2000. Fra 2001 til 2007 hadde han flere vikariater som førsteamanuensis på komposisjonsstudiet. Han fikk professorkompetanse i 2007 og hadde til 2013 halv stilling. Han ble tilsatt som professor i full stilling i komposisjon i 2013.

Han har blant annet undervist i analyse, komposisjonsteknikker og instrumentasjon, og har vært veileder for komposisjonsstudenter på bachelorstudiet, for masterstudenter og for stipendiater på det nasjonale programmet for Kunstnerisk utviklingsarbeid. Han har tatt initiativet til og ledet flere seminarer og workshops, også blant annet sammen med studenter fra Kunsthøgskolen i Oslo.

Hellstenius er en aktiv foreleser, foredragsholder og skribent. Han makter å nå utover sitt eget fagfelt og miljø gjennom sin iver etter å formidle ideer om samtidsmusikkens berettigede plass i kultur og samfunn. Han har tatt mange initiativer til tverrfaglige prosjekter, både ved egen arbeidsplass, andre musikkhøgskoler i inn- og utland og andre kunsthøgskoler. Han har særlig interessert seg for dans og teater og tatt initiativet til mange prosjekter og workshops mellom komposisjonsstudenter og kunst-, dans- og arkitekturmiljøer. Han holder også forelesninger om samtidsmusikk utenom musikk- og kunstmiljøet, som for eksempel ved aspirantkursene i Utenriksdepartementet, ved Norges Handelshøyskole, Westerdals Reklameskole og Oslo Fotokunstskole. Han har blant annet forelest om nye lyttestrategier i Norsk Psykoanalytisk forening og Det Norske Veritas i  og Lausanne.

Utvalg

  • Sanger til overskridelse av dødens terskel. Om Gérard Griseys Quatre chants pour franchir le seuil. I: Tidsskriftet Omsorg nr. 3, 2002
  • Er kunstmusikkens historie slutt? Samtidsmusikken i den norske offentligheten. I: Tidsskriftet Samtiden, mai 2003
  • En ny måte å lytte på. P2-akademiet XXXVI. I: Transit forlag 2006
  • Orkester, musikk og rom - en komponist møter to orkestre med det samme stykke. Parergon nr. 12
  • Listening and listening intentions. Soundscape in the arts. NOTAM ISBN 978-82-996867
  • Victoria Counting. Porträtt av en musiker. Musikens frihet och begränsning. Bokforlaget Daidalos

Hellstenius har blant annet vært anmelder i Morgenbladet og Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. Han har laget flere programmer i NRK P2 for Musikk i brennpunktet og levert anmeldelser til På sporet og Kritikertorget.                                                                                            

  • Formann i Ung Nordisk Musikk (1990–91)
  • Medlem i arbeidsutvalget i Ny Musikk (1990–92)
  • Medlem i programkomiteen i Oslo Sinfonietta (1994–97)
  • Medlem av styret i Ultimafestivalen (1998)
  • Medlem av styret i Norsk Komponistforening (1998–2004)
  • Leder for Norsk Komponistforenings årlige fagseminar (1999–2008)
  • Styreleder i Musikkoperatørene (2000–04)
  • Nestformann i Norsk Komponistforening (2001–14)
  • Medlem av styret i BIT 20 Ensemble (2003–11)
  • Medlem av styret i Telemark Kammerorkester (2010–)
  • Medlem av styret i Ultimafestivalen (2010–)

Hellstenius mottok Edvardprisen i 2000 i kategorien Annen kunst for sin første opera Sera.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.