Henok er navnet til to personer nevnt i Den hebraiske bibelen. Navnet skrives også Enok eller Hanoch. Den første Henok var sønn av Kain og fikk en by oppkalt etter seg (1. Mosebok 4,17–18).

Den mer kjente Henok var sønn av Jared og far til Metusalem (Metuselah). Henok skal være blitt tre hundre og sekstifem år. Det fortelles at han «vandret med Gud» og "så var han ikke mer, for Gud tok ham" (1. Mosebok 5,21–24). Dette ble etter hvert tolket som at han, gjennom et mirakel, ble tatt opp til himmelen. 

Allerede i det andre tempelets tid oppsto det forskjellige myter rundt hvordan dette skjedde og hva som hendte videre. Etter hvert ble det skrevet flere bøker som redegjør for hans opplevelser. 

Den 1. Henoks bok, en samling av apokalyptiske tradisjoner fra forskjellige tider. De eldste delene kan være fra 200-tallet fvt., de siste ser ut til å være fra første århundre evt. Originalene var trolig på hebraisk eller arameisk, men den den fullstendige versjonen er kun overlevert på etiopisk. Det finnes imidlertid flere fragmenter av boken, skrevet på latin og gresk og arameisk. De sistnevnte ble funnet blant Dødehavsrullene.

Boken har 108 kapitler med mange slags spekulasjoner, både om universets hemmeligheter, verdens og det jødiske folkets skjebne, Menneskesønnen og om falne engler. Boken har spilt en rolle for mange av tankene som uttrykkes i Det nye testamente. Også kirkefedrenes skrifter inneholder legender rundt Henok.

Den såkalte 2. Henoks finnes i dag kun på gammelslavisk, men er en oversettelse fra en gresk versjon, som igjen kan være oversatt  fra hebraisk eller arameisk. Opprinnelsen er uklar, men det antas at den stammer fra tiden rundt vår tidsregnings begynnelse. Bokens første del er en slags selvbiografisk beretning om Henoks reise til himmelen, der han fikk lære om universets hemmeligheter. Den andre delen forteller også om hendelser som fant sted etter hans død. 

Den såkalte 3. Henoks bok, som ble funnet 1928, eksisterer på originalspråket hebraisk, og er antagelig fra 600-tallet evt. Den representerer derfor et yngre stadium i Henok-spekulasjonen. Boken forteller om hvordan den kjente rabbineren Yismael ben Elisha (100-tallet fvt.) steg opp til himmelen, der han møtte erkeengelen Metatron, som viste seg å være Bibelens Henok, som var blitt forvandlet til en engel.

Den tidlige rabbinerne, tannaim, var skeptiske til mange av forestillingene rundt Henok og hans himmelfart. Bøkene regnes ikke som kanoniske i den rabbinske jødedommen og er ikke en del av Tanakh. Den mest kjente boken, den såkalte 1. Henok, brukes som hellig bok kun av etiopiske jøder, Beta Israel.

Men i senere jødisk fortellertradisjon, midrash, ble Henok betraktet som en slags vismann som kjente mange av himmelens hemmeligheter. Han skal ha vært blant de få som fikk komme inn i himmelriket uten å først å ha vært død. Også den jødiske mystikken, kabbala tar opp flere av forestillingene om Henoks himmelreise. Boken Zohar omfatter flere legender om Henok.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.