Helmut Lachenmann (2009).

av Gaby Minz, Neuhardenberg. Gjengitt med tillatelse

Helmut Lachenmann er en modernistisk tysk komponist, regnet som en av de mest betydningsfulle representanter for den europeiske avantgarden. Lachenmann er spesielt kjent for det han kalte musique concrète instrumentale, et begrep han lanserte på starten av 1970-tallet, og som siden har vært styrende for hans musikk.

Musique concrète instrumentale er musikk hvor tradisjonelle instrumenter spiller på ukonvensjonelle måter for å få frem nye, ofte støybaserte, klanger. Lachenmann ønsker slik at lytteren skal få en mer helhetlig lytteropplevelse, hvor oppmerksomheten ikke bare rettes mot det klanglige resultat, men også mot selve produksjonen av klangen. Ifølge Lachenmann vil det gamle og kjente på den måten fremstå som nytt og ukjent, utfordre forventningene til hva musikk skal være, og dermed frigjøre lytteren fra etablerte lyttervaner.

Klaverstykket Guero (1970/88), et av Lachenmanns hyppigst fremførte verker, var blant de første verkene hvor han viste frem musique concrète instrumentale. Pianisten spiller her med neglene oppå tangentene i forskjellige styrkegrader og hastigheter, uten å bruke instrumentet på konvensjonell måte. Samtidig med Guero kom Lachenmann ut med to andre verker for soloinstrument, Pression (1969-70) og Dal niente (1970), som prøver ut alternative spilleteknikker for henholdsvis cello og klarinett.

Det er likevel operaen Das Mädchen mit den Schwefelhölzern  (1996/2000) som har gitt Lachenmann størst oppmerksomhet. Librettoen tar utgangspunkt i Hans Christian Andersens eventyr Piken med svovelstikkene, men inneholder også tekster av Leonardo da Vinci og Gudrun Ensslin. Her møter vi musique concrète instrumentale i en noe friere form, for her inngår, i tillegg til en tradisjonell orkesterbesetning, blant annet opptak av populærmusikk, radiostøy og gnissing på styrofoam i lydbildet.

Av andre sentrale verker kan nevnes temA (1968) for fløyte, stemme og cello,  Accanto (1975-76) for klarinett og orkester, Salut für Caudwell (1977) for to gitarer, Mouvement (- vor der Erstarrung) (1982-84) for orkester, „…zwei Gefühle…“, Musik mit Leonardo (1991-92) for to stemmer og orkester, klaververket Serynade (1998) og hans 3. strykekvartett Grido (2001).

Lachenmann studerte komposisjon og piano ved musikkonservatoriet i Stuttgart fra 1955 til 1958, og fortsatte med timer i komposisjon hos Luigi Nono fra 1958 til 1960. Han har hele karrieren vært tilknyttet de internasjonale feriekursene for ny musikk i Darmstadt, først som student og senere som foreleser. Lachenmann jobbet som professor i komposisjon ved musikkhøgskolen i Hannover fra 1976 til 1981, og ved musikkhøgskolen i Stuttgart fra 1981 til 1999. Han har siden vært gjesteforeleser ved en rekke institusjoner, blant annet ved Harvard University i 2008.

Han har mottatt flere utmerkelser, blant annet Siemens Musikpreis i 1997, Berliner Kunstpreis i 2008, Leone d'oro i forbindelse med Veneziabiennalen i 2009, og Bundesverdienstkreuz 1. klasse i 2011. Han ble utnevnt til æresdoktor ved musikkhøgskolen i Hannover i 2001, og ved musikkhøgskolen i Dresden i 2010.

  • Griffiths, Paul. (2010). Modern Music and after. Oxford University Press.
  • Lachenmann, Helmut. (1996). Musik als existentielle Erfahrung: Schriften 1966-1995. Breitkopf & Härtel.
  • Metzer, David. (2009). Musical Modernism at the Turn of the Twenty-First Century. Cambridge University Press.
  • Ryan, David. (1999). «Composer in interview: Helmut Lachenmann». I: Tempo, New Series, nr. 210. S. 20-24.
  • Østergaard, Edvin. (2002). «Kulde, stivnethet og overskridelse». I: Lydskrift 2002. S. 54-67.
  • ________. (2002). «-Jeg utstår ikke moralsk musikk!» I: Lydskrift 2002. S. 68-79.
  • Aumüller, Uli og Hanne Kaisik. (1998). «Zwei Gefühle» von Helmut Lachenmann. Inpetto Filmproduktion.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.