Curtiss SB2C Helldiver, og kjent som A-25 Shrike, amerikansk toseters stupbombefly for bruk fra hangarskip brukt under den annen verdenskrig.

Curtiss SB2C Helldiver.

Naval History and Heritage Command 80-G-304721. fri

Fløy første gang 18. desember 1940, levert til den amerikanske marinen fra desember 1942. SB2C Helldiver var et komplisert fly i forhold til flytypen det erstattet, Douglas SBD Dauntless, og ble aldri spesielt populært blant mannskapene sine. Allikevel skulle flytypen bli en av de mest suksessfulle allierte stupbombere brukt under den annen verdenskrig. Flytypen ble og brukt av den amerikanske hæren som A-25 Shrike, og etter krigen av Frankrike, Hellas, Italia, Portugal og Thailand, sine siste kamphandlinger så SB2C Helldiver fra det franske hangarskipet Arromanches i 1954 under krigen i Indokina. I alt ble over 7000 SB2C Helldiver produsert, inkludert 300 Fairchild Canada SBF Helldiver og over 800 Canadian Car & Foundry SBW Helldiver.

SB2C Helldiver var utstyrt med en Wright R-2600 Twin Cyclone stjernemotor med en ytelse på 1900 hk, og var utrustet med to 20 mm maskinkanoner i vingene og to 7,62 mm mitraljøser bak i cockpiten. Det kunne bære opptil 900 kg bomber eller en torpedo i et bomberom, og i tillegg to bomber på opptil 225 kg hver under vingene. Vingespenn 15,14 m, lengde 11,18 m, maksimal startvekt 7598 kg, topphastighet 472 km/t ved 17 000 fot (5180 m) (Spesifikasjoner for SB2C-3 Helldiver).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.