Heinkel He 111, tysk middelstungt tomotors bombefly brukt under den annen verdenskrig.

Den første prototypen til He 111 fløy første gang 17. november 1934. De første ti serieproduserte flyene, med betegnelsen He 111A, ble avvist av Luftwaffe, og alle ble eksportert til Kina hvor de ble brukt i kampen mot japanske invasjonsstyrker. En sivil transportvariant med kapasitet for ti passasjerer ble levert Lufthansa fra 1936.

Den første militære varianten som ble levert Luftwaffe var He 111B, de første levert fra slutten av 1936. Et antall He 111B deltok i den spanske borgerkrigen, og fløy sine første tokt 9. mars 1937 mot flyplasser i Spania. Flere varianter ble produsert, og prototypen til He 111P, som var den første med den karakteristiske glassnesen fløy første gang i januar 1938 og ble levert til Luftwaffe fra våren 1939. Dette ble raskt fulgt av varianten He 111H, som var den mest produserte.

He 111 var i utstrakt bruk under spesielt den første delen av den annen verdenskrig, og ble brukt blant annet under kampene om Norge i 1940. I alt ble omkring 7695 He 111 av alle varianter produsert.

Varianten He 111H-16 var utstyrt med to Junkers Jumo 211F V-motorer med en ytelse på 1350 hk hver, utrustet med èn 20 mm maskinkanon, én 13 mm mitraljøse, opptil syv 7,9 mm mitraljøser og kunne bære en bombelast på normalt 2000 kg. Vingespenn 22,60 m, lengde 16,40 m, maksimal startvekt 14 000 kg, toppfart 435 km/t ved 19 685 fot (6000 m).

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Putnam Aeronautical Books, 2002
  • Griehl, Manfred: Heinkel, seit 1922, Motorbuch Verlag, Stuttgart 2012

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.