Havila

Supplyskipet Havila Jupiter ved kai i Bergen.
Av /Alamy Stock Photo/NTB.
Per Sævik er eier og styreleder i Havila.
Av /NTB.

Artikkelstart

Havila er et norsk, familieeid selskap som er særlig aktivt i maritim sektor, inkludert skipsfart.

Formelt er Havila-konsernet organisert under morselskapet Havila Holding AS, som er et investeringsselskap. Det har eierskap i en rekke selskaper blant annet innen offshore, fiskeri, transport, skipsteknologi, eiendom, hotell, reiseliv og media.

I 2017 overtok konsernet aksjemajoriteten i ferje- og hurtigbåtrederiet Fjord1, og i 2018 fikk Havila Kystruten AS tildelt delkontrakt på fire ruter i kystruten Bergen–Kirkenes, kjent som Hurtigruta, for perioden 2021–2030.

Havila Holding ble stiftet i 1997 av skipper og fiskebåtreder Per Sævik (født 1940) og har hovedkontor i FosnavågSunnmøre. Selskapet eies av Per Sævik og hans fire barn. Konsernet er notert på Oslo Børs og vil med full drift i kystruten sysselsette om lag 3000 ansatte.

Navnet Havila er hentet fra Bibelens første Mosebok, og beskriver et land der det finnes gull.

Virksomhet

Havilas kontorer i Fosnavåg, Møre og Romsdal.
Av /NTB.

Med gode resultater fra fiskeri investerte Sævik-familien i offshorevirksomhet ved etableringen av Sævik Supply i 1981, som ble solgt til Trico Marine i 1997. Mot slutten av året ble Sævik-navnet utelatt i familiens virksomheter, som ble organisert under navnet Havila Holding AS. Samme år ble Havila Supply etablert og børsnotert i 1998, men solgt til franske Groupe Bourbon i 2003. Havila Shipping ASA ble senere samme år etablert (børsnotert i 2005), og er en virksomhet som driver med supplytjenester i offshorenæringen med 23 (2020) fartøyer innen subsea, ankerhåndtering, plattformforsyningsskip og områdeberedskap.

Havila-gruppen overtok Kværner Leirvik i 2000 og endret navnet til Havyard Leirvik. Senere ble en skipsdesignvirksomhet kjøpt, og verftet ble videreutviklet som skipsteknologikonsernet Havyard Group ASA, og børsnotert i 2014. Virksomheten opererer flere steder langs norskekysten og sysselsetter om lag 600 personer inkludert utenlandske avdelinger.

Havila-gruppen gikk første gang inn i turist- og reiselivsbransjen ved investering i et hotell på Færøyene i 2004, senere ble det foretatt investeringer i flere hoteller i Norge. I 2011 gikk gruppen inn i Smyril Line, som opererer en bil- og passasjerlinje mellom Island, Færøyene og Danmark, i tillegg til Smyril Line Cargo. Konsernet investerte i Fjord1 i 2012 og overtok aksjemajoriteten i 2017, da selskapet ble tatt av børs. Gjennom eierskapet i Fjord1 ble Havila Holding også medeier i flere reiselivsselskaper som driver turisttrafikk i norske fjorder, og i WF Holding AS som eier flyselskapet Widerøe AS. Fjord1 ble senere igjen børsnotert, og i løpet av sommeren 2021 sikret Havila-gruppen seg aksjemajoriteten. Høsten 2021 annonserte Sævik-familien at 50 prosent av aksjene i Fjord1 selges til det amerikanske fondet Vision Ridge Partners.

Skips- og eiendomsinvesteringene ble samlet ved opprettelsen av Havila Ariel i 2007, som senere ble Sævik-familiens selskap for eiendomsinvesteringer. Havila Service ble etablert i 2020 og tar blant annet hånd om gruppens bemanning, regnskap og økonomi. I 2017 kjøpte Sævik-familien seg inn i Volstad Maritime AS i Ålesund.

Havila Kystruten AS

Samferdselsdepartementet utlyste i 2017 en konkurranse om levering av sjøtransporttjenester på strekningen BergenKirkenes for perioden 2021–2030. Havila Kystruten AS ble i 2018 tildelt én delkontrakt med fire ruter, mens Hurtigruten AS ble tildelt de resterende sju rutene. Alle kystrutens 34 havner betjenes daglig, og de to operatørene har inngått en samarbeidsavtale med blant annet felles ruteplan og samkjøring av reiseinformasjon og billettbestillinger. Den totale kontraktsummen er på til sammen 788 millioner kroner i året (2018-kroner).

Avtalens forutsetning var at Havila skulle sette inn fire skip i kystruten fra og med januar 2021. Havila kontraherte fire skip fordelt på levering av to skip hver fra et tyrkisk og et spansk verft. Det spanske verftet gikk imidlertid konkurs, og det tyrkiske verftet Tersan Shipyard Inc. fikk deretter avtale om levering av ytterligere to skip. Koronavirus-pandemien førte til store forsinkelser, og Havila Kystruten har mål om at selskapets to første skip, Havila Capella og Havila Castor, kan starte seilinger fra Bergen henholdsvis 1. desember 2021 og 20. januar 2022. Havilas kystruteskip skal gå på LNG, er konstruert etter nye miljø- og utslippskrav med blant annet mulighet for ladestrøm fra kai, og blir utstyrt med batteripakker som muliggjør utslippsfri seilas i fire timer. Passasjerkapasiteten er på 640 personer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg