F.F.7 Hauk, norsk lisensbygget variant av det tyske to-seters jagerflyet (biplan) Hannover Cl.V.

F.F.7 Hauk.

Luftforsvaret. Begrenset gjenbruk

Den tyske maskinen utviklet av flykonstruktøren Hermann Dorner fløy første gang i 1918, og ble satt i produksjon samme år, men det er tvilsomt om noen ble brukt i kamp under den første verdenskrig. I Norge ble i alt 14 maskiner bygget på Kjeller for Hærens flyvåpen mellom 1923 og 1925 som F.F.7 Hauk. Disse var i tjeneste frem til 1929 og de gjenværende flyene ble kassert i 1930. En norskbygd Hauk ble brukt av løytnant Ole Reistad til å sette skandinavisk høyderekord, da han nådde 8450 m i 1924.

F.F.7 Hauk var utstyrt med en BMW sekssylindret vannavkjølt rekkemotor med en ytelse på 185 hk. Vingespenn 10,49 m, lengde 7,08 m, normal lastet vekt 1140 kg, topphastighet 170 km/t.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.