Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap ASA

Bergen, norsk transportkonsern grunnlagt 1880, driver sjøtransport, busstransport og spedisjon og logistikk for godstransport med bil og jernbane. På sjøen har HSD hurtigbåt- og fergeruter i Hordaland og deler av Rogaland, bl.a. Flaggruten med hurtigbåt mellom Stavanger og Bergen; i alt 10 hurtigbåter og ca. 30 ferjer som årlig frakter over 8 mill. passasjerer. Bussrutene dekker store deler av Vestlandet, dessuten turbusser og ekspressbusser; i alt 600 busser med over 15 mill. passasjerer. HSDs godsvirksomhet er landsomfattende i form av spedisjon og logistikk med kjøp av biltjenester fra andre selskap. Omsetning nesten 2 mrd. kr med over 2000 ansatte (2003). Største eier er fra 1999 Stavangerske AS, et datterselskap av Det Stavangerske Dampskibsselskab, som eies av Folke Hermansen med familie.

Historikk. HSD ble grunnlagt 1880 ved en sammenslutning av interessentskapet Hardangeren (dannet 1869) og Det Søndhordlandske Dampskibsselskab (dannet 1872). Overtok 1883 Det Vestlandske Dampskibsselskab, 1923 Hordaland Dampskibsselskab, 1962 Det Midthordlandske Dampskibsselskab og 2002 innenriksfergene (og bussrutene) til Bergen-Nordhordland Rutelag (BNR). Flaggruten ble startet 1974 som et samarbeid mellom HSD, Det Stavangerske Dampskibsselskab og Sandnæs Dampskibs-Aktieselskab, 1991 overtatt av HSD.

HSD startet 1928 også bilruter, overtok senere flere andre bilselskap, bl.a. Voss Frakt 1998, Bergen-Hardanger-Voss Billag (BHV) 1999, Vest Trafikk (også sjøtransport) 2000 og Haugaland Billag 2003. HSD solgte 2003 sitt godsbilsselskap til Suldal Billag, men fortsatte virksomheten innen godsspedisjon og logistikk.

HSDs hurtigbåt Sleipner gikk 1999 på grunn i fart på Flaggruten, og flere mennesker omkom, se Sleipner-ulykken.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.