Hans Skramstad

Faktaboks

Hans Skramstad
Hans Haagensen Skramstad
født:
26. desember 1797, Toten, Norge
død:
15. juni 1839, Bergen, Norge

Hans Skramstad var en norsk pianist og komponist som regnes som den første norske romantiske komponist.

Biografi

Det finnes få og usikre biografiske opplysninger om Skramstad. Det er grunn til å tro at han kan ha fått noe undervisning i musikk av organisten og orgelbyggeren Christian Engelstad på Toten. I oktober 1816 reiste han til Christiania der han gav en konsert assistert av Det musikalske Lyceum, orkesteret der Waldemar Thrane var dirigent. Etter dette er opplysningene om Skramstad meget usikre et par år. Man tror at han reiste til Paris for å studere musikk for deretter å virke som klaverlærer i Stockholm. I 1822 er han imidlertid igjen i Norge, nå som konserterende pianist.

3. mars 1822 holdt han konsert i Kristiansand, deretter fulgte konserter i flere norske byer samt en konsert i København i november 1824. I 1826 er Skramsatd igjen i Paris, i 1833 i Lausanne der han fikk besøk av Ole Bull. I 1835 er det grunn til å tro at Skramstad slo seg ned i Christiania som musikklærer. Han oppholdt seg skiftesvis i Christiania og hos foreldrene på Toten. I 1839 vet vi at han reiste til Bergen. Her ble han funnet druknet 15. juni samme år.

Stilistiske trekk

Skramstads verker er skrevet i tidens typiske salongstil. Bare noen få klaververker er bevart: fire variasjonsrekker opus 1 over Stusle Søndagskvelden, opus 2 over Gubben Noa, opus 4 over en tyrolermelodi og opus 6 over en norsk folkemelodi til Jens Zetlitz – sangen Hvor saare lidet vil der til, en vals og en firhendig marsj. Variasjonsverkene er alle i samme form: en fri introduksjon, deretter et tema med fra fem til sju variasjoner med en avsluttende finalesats. I sine komposisjoner viser han ingen stor originalitet når det gjelder form.

Stilmessig viser han seg som en avgjort tidligromantisk komponist. Hans komposisjoner fikk ingen stor spredning og innsatsen som klaverlærer i Christiania har trolig vært kortvarig. Hans betydning må derfor sies å være av historisk art – han var den første norske romantiske komponist.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg