Faktaboks

Hans Knappertsbusch
Uttale
-boʃ
Født
12. mars 1888, Wuppertal (dav. Elberfeld), Tyskland
Død
25. oktober 1965, München, Tyskland
Hans Knapperstbusch
Hans Knapperstbusch
Av /George Grantham Bain Collection (Library of Congress).

Hans Knappertsbusch var en tysk dirigent og en av de mest berømte i det 20. århundre. Han er særlig kjent for sine fremførelser av Richard Wagners operaer, men også for sine tolkninger av Anton Bruckner og Richard Strauss.

Utdannelse og læretid

Knappertsbusch var født i Wuppertal (daværende Elberfeld). Foreldrene var velstående. Han fikk studere filosofi ved universitet i Bonn, men skiftet over til musikkonservatoriet i Köln hvor han studerte direksjon med Fritz Steinbach som lærer.

I årene før utbruddet av første verdenskrig i 1914 var han assistent for dirigentene Hans Richter og Siegfried Wagner ved Festspillene i Bayreuth.

Karriere

Tidlig karriere

Knappertsbusch hadde sitt første engasjement som dirigent i hjembyen Wuppertal 1913–1914. Han var engasjert ved Stadttheater Leipzig 1918–1919 og hadde en tilsvarende stilling i Dessau i 1919–1922. Her ble han sjefdirigent i 1920.

Da Bruno Walter reiste til USA i 1922 overtok Knappertsbusch hans stilling som generalmusikkdirektør i München. Her ledet han forestillinger ved Bayerischer Staatsoper og konserter med operaorkesteret Bayerische Staatskapelle. Hans første oppgave var Tristan og Isolde av Richard Wagner i 1922.

Knappertsbusch gjorde München til sitt hjem resten av sitt liv. Han ble noe av en institusjon i byen, ofte bare referert til med kjælenavnet «Kna».

Knappertsbusch gjestet Wien første gang i 1923 og ledet da en konsert med Wiener Symphoniker. Han dirigerte Wienerfilharmonien første gang ved festspillene i Salzburg i 1929. Han ledet også forestillinger ved Wagner-festspillene i Zoppot ved Danzig (nåværende Sopot).

Andre verdenskrig

I nazitiden var Knappertsbusch i opposisjon til regimet. Han ble fjernet fra sin stilling i München i 1936. Han flyttet til Wien hvor han ledet forestillinger ved Wiener Staatsoper og konserter med Wienerfilharmonien. På invitasjon fra Thomas Beecham gjorde han sin debut ved Covent Garden-operaen i London i 1937 med Salome av Richard Strauss.

Under andre verdenskrig virket Knappertsbusch hovedsakelig i Wien. Han dirigerte også ved offisielle anledninger, og i sluttfasen av andre verdenskrig var han en av kulturpersonlighetene som nazidiktaturet holdt sin hånd over. Da krigen var over fjernet de allierte myndighetene Knappertsbusch fra stillingen som generalmusikkdirektør i München, og ga ham midlertidig yrkesforbud 1945–1947.

Etterkrigstiden

Han gjenopptok sin karriere som gjestedirigent for München-filharmonien. Han dirigerte blant annet forestillinger med Kirsten Flagstad ved Juni-Festwochen i Zürich i 1947 og 1948, og gjennopptok sin virksomhet ved festspillene i Salzburg 1949–1955.

Da Wagner-festspillene i Bayreuth kom i gang igjen i 1951 ble det musikalske ansvaret delt mellom Knappertsbusch og Herbert von Karajan. I 1951 dirigerte Knappertsbusch både Der Ring des Nibelungen, Mestersangerne i Nürnberg og Parsifal. Han ledet forestillinger i Bayreuth frem til 1964 (med unntak av festspillene i 1953), men fra 1959 nesten utelukkende Parsifal.

Oppsetningen av Parsifal i 1951, med den forenklede og symbolistiske iscenesettelsen til Wieland Wagner, ble et symbol på fornyelsen av festspillene i etterkrigstiden («Neu-Bayreuth»). Knappertsbusch’ tolkning var preget av alvor og tyngde i fremstillingen, med en tendens mot langsomme tempi. Dette islettet av gravitas var egentlig ikke spesielt teatralt, men kom med sin inderlighet til å virke godt i samspill med Wieland Wagners radikalt nedtonede scenografi og regi.

Knappertsbusch dirigerte Rosenkavaleren av Richard Strauss ved gjenåpningen av den gjenoppbygde Wiener Staatsoper i 1955. Han gjorde et sjeldent besøk utenfor det tyskspråklige området da han i 1956 dirigerte Tristan og Isolde med Astrid Varnay i hovedrollen på Parisoperaen.

Plateinnspillinger

Knappertsbusch var ikke glad i prøver og kunne la være å prøve på verker som han mente musikerne burde kunne fra før. Derfor var han også ukomfortabel med å musisere i et platestudio. De fleste plateutgivelsene er opptak av konserter eller forestillinger med orkestrene hvor han gjestet.

Knappertsbusch’ repertoar bestod overveiende av den tysk-østerikske symfoniske tradisjon, med komponister som Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms og ikke minst Anton Bruckner. Mest berømt er likevel opptakene fra Festspillene i Bayreuth, først og fremst av forestillinger av Parsifal, men også av Der Ring des Nibelungen.

Hans plateinnspillinger var Mestersangerne i Nürnberg og utdrag av Richard Wagners operaer med Wienerfilharmonien og Kirsten Flagstad.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg