Gál fikk sin første pianoundervisning som åtteåring. Et avgjørende skritt i utviklingen kom da han i 1905 ble elev av pianisten Richard Robert (1861–1924). I 1909 ble Robert direktør på Neues Wiener Konservatorium, og Gál avla både musikklærereksamen og ble tildelt undervisningsoppgaver ved denne institusjonen. Samtidig med komposisjonsstudier hos Eusebius Mandyczewski (1857–1929) i årene 1909–1911, studerte Gál musikkhistorie med Guido Adler (1855–1941) ved Institut for Musikwissenschaft, Universität Wien. Han disputerte i 1913 med avhandlingen Die Stileigentümlichkeiten des jungen Beethoven und ihr Zusammenhang mit dem Stil seiner Reife («Sammenhengen mellom stiltrekkene hos den unge Beethoven og hans modne stil»), senere publisert i Adlers Studien zur Musikwissenschaft.
Gál betraktet de verker han hadde skrevet før første verdenskrig som skolearbeider. Under tjeneste i krigen utviklet han imidlertid sin kompositoriske kompetanse og virksomhet videre. Han fullførte blant annet sin første strykekvartett og den komiske operaen Der Artzt der Sobeide. Etter krigen hadde han betydelig suksess med sin andre komiske opera, Die heilige Ente, et verk som ble uroppført under George Szell i 1923, med påfølgende oppførelser i over 20 operahus, blant annet Berlin og Praha.
De følgende ti årene var blant Gáls mest produktive, med to nye operaer i tillegg til flere andre større verk, blant annet korverket Requiem für Mignon, Symfoni nr. 1, en fiolinkonsert og Ouverture to a Puppet Play, et verk som hadde meget stor suksess. I 1929 ble Gál direktør for konservatoriet i Mainz. Siden Gál var av jødisk avstamming, ble han gjennom Hitlers maktovertakelse tvunget til å fratre denne stillingen. I 1933 returnerte han dermed tilbake til Østerrike, men flyktet til London ved Hitlers annektering av landet i 1938.
Gjennom musikkforskeren, komponisten og pianisten Donald Tovey, fikk Gál arbeidsoppgaver i Edinburgh, hvor Tovey var tilsatt ved byens universitet. Da krigen brøt ut i 1939, flyttet Gál for godt til Edinburgh. Han publiserte sin Symfoni nr. 2 i 1942. I 1945 ble han lektor i musikk ved University of Edinburgh, og i 1947 var han med på å stifte Edinburgh International Festival. Stillingen ved universitetet i Edinburgh hadde han frem til han gikk av med pensjon.
Hans Gáls verk omfatter over 150 publiserte komposisjoner innenfor et bredt spekter av genrer: opera, symfoni, kammermusikk, større og mindre vokalverk, mandolin- og klavermusikk samt sanger av forskjellig slag.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.