Hans Ellefsen Dedekam, født i Oslo, norsk kunsthistoriker og museumsmann, ble 1900 assistent og bibliotekar ved Kunstindustrimuseet i Oslo, 1909 direktør for Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og 1919 for Kunstindustrimuseet i Oslo. Dedekam publiserte i årbøker og tidsskrifter arbeider om Kinesisk porcellæn i Christiania kunstindustrimuseum (1904–05), Glasmaleriets æsthetik og historie (1908), Nordiske kniplinger (1911) o.fl.

I bokform kom Om museumsordning (1904), plansjeverket Hvitsøm paa Nordmøre (1914), Gotik og geometriske systemer (1916; et innlegg i striden om Nidarosdomens restaurering), Baldisholtæppet (1918), Gammel trøndersk pottemakerkunst og Kunstindustrimuseet i Oslo i femti år (begge 1926). Behandlingen av tekstilene til den store publikasjon om Osebergfunnet nådde han bare å gjøre forstudier til. Dedekam tok 1906 sammen med Johan Anker initiativet til å erverve Vigelands fontene for Oslo, og han la 1912 frem en storslått plan til et sentralmuseum for kunst og kulturhistorie i Trondheim.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

11. februar skrev Mats Linder

Artikkelen er malplassert. Bør kanskje flyttes til - Designteori og -historie ?

4. april svarte Guro Djupvik

Det har du helt rett i. Takk for innspill!

4. april svarte Mats Linder

Nå når du er på farta kan du også forandre tittelen til Hans Dedekam :)

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.