(eg. en høvdingtittel innen irokeser-forbundet), 1749–1815, seneca-høvding og religionsstifter; spilte en betydelig rolle i de turbulente årene etter krigene mellom franskmenn og briter og den følgende konfrontasjonen mellom britene og de amerikanske kolonistene. De forskjellige stammene i irokeser-forbundet valgte ulik side i disse konfliktene, noe som truet forbundet.

Handsome Lakes profetiske virke begynte i 1799. Under alvorlig sykdom opplevde han en krise som medførte en trancelignende tilstand. Han fikk visjoner der moralsk opprustning av det irokesiske samfunnet stod sentralt. Det måtte bli slutt på alkoholmisbruk, hekseribeskyldninger og andre destruktive fenomener, og man måtte vende seg til den gamle religion og bekrefte medlemskapet i forbundet. Man måtte også tilegne seg nye ferdigheter og kunnskaper fra de hvite.

Handsome Lake brakte gaiwiio, «det gode ord», til sitt folk, med det formål å holde tradisjonelle verdier i hevd og revitalisere samfunnet. Han fikk mange tilhengere, og det utviklet seg til en religiøs bevegelse basert på gamle trosforestillinger og ritualer. Av de over 33 000 irokeserne som i dag (1996) bor i USA og Canada, bekjenner ca. 25 % seg til denne såkalte Long House Religion. Mange andre som tilhører kristne menigheter, deltar også i Long House-seremoniene og aksepterer gaiwiio som en del av sin religiøse filosofi.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.