Hamar lufthavn, Stafsberg

Hamar lufthavn, Stafsberg er en privat lufthavn som eies av Hamar kommune og drives av Innlandet Luftsportsenter. Den ligger om lag 3 kilometer fra Hamar sentrum. Hamar lufthavn ble åpnet i 1950.

Historie

Hamar lufthavn, Stafsberg
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Luftkommando Østlandet (Luftforsvaret) sendte i oktober 1948 et brev til Hamar kommune med spørsmål om kommunen hadde planer om en flyplass for byen. I brevet ble det gjort klart at en slik etablering ville være interessant også for Luftforsvaret.

Kommunen hadde en etablert sjøflyhavn, og hadde i utgangspunktet ingen planer om en lufthavn. Etter brevet fra Luftforsvaret ble det fattet interesse også i kommunen, og 26. oktober 1948 ble det satt ned en komité som skulle utrede en flyplass.

Flyplassen ble åpnet 17. november 1950 av samferdselsminister Nils Langhelle. Kommunen og Luftforsvaret delte i starten driftsutgiftene, sammen med flyselskap og flyklubb.

Flyplassen ligger på gamle Stafsberg ekserserplass og ligger så høyt i terrenget at den sjelden har utfordringer med tåke. Rullebanen var ved åpning cirka 560 meter lang, men ble i 1952 bygget ut med ytterligere 400 meter.

I to år, fra 1956 til 1958, var Hamar mellomlanding på enkelte av avgangene Braathens SAFE opererte mellom Oslo og Trondheim. Braathens SAFE måtte kutte anløpene av Hamar da de faset inn flytypen Fokker F-27 Friendship, som krevde lengre rullebane.

I mange år gikk det fast postrute med fly mellom Hamar og Oslo lufthavn, Fornebu.

I 1964 startet A/S Flytransport opp med taxi og skoleflygning. Dette vokste raskt til å bli landets største flyskole. I 1970 startet Helilift opp med helikopterskole og Taxivirksomhet.

Fjellfly AS fra Skien startet i 1966 opp rute Skien–Torp–Fornebu–Hamar. Ruten gikk to ganger daglig.

I 1985 ble fikk Hamar lufthavn nytt tårn og terminalbygning, og kort tid etter startet Widerøe med ruter til Bergen og Trondheim. Rutene ble operert med Twin Otter. Widerøe la ned rutetrafikken i 1988. Umiddelbart etter startet Scan-Craft opp rutetrafikk igjen, men måtte innstille driften i august 1989.

25. september 1995 startet selskapet HamarFly AS rute mellom Hamar og Bergen, med 2–3 ukentlige avganger. Flygningene ble operert med flytypen Beechcraft B-90 King Air. Selskapet ble registrert i konkursregisteret 19. august 1998.

Det er for tiden ikke rutetrafikk ved flyplassen, men relativt stor aktivitet med flyverksteder, allmenflygning og seilflygning. Hamar flyplass er bare godkjent for flygning etter de visuelle flyregler (VFR). Hamar Flyklubb og HaGL Fallskjermklubb har sin base på flyplassen.

Nøkkeldata

Hamar lufthavn, Stafsberg
  • ICAO: ENHA
  • IATA: HAM
  • Rullebane (TODA): 800/800

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg