Hamar Lufthavn, Stafsberg, privat lufthavn eid av Hamar Kommune og drevet av Innlandet Luftsportsenter. Beliggende ca. 3 km fra Hamar sentrum. Hamar lufthavn ble åpnet i 1950.

Luftkommando Østlandet (Luftforsvaret) sendte i oktober 1948 et brev til Hamar kommune, med spørsmål om kommunen hadde planer om en flyplass for byen. I brevet ble det gjort klart at en slik etablering ville være interessant også for Luftforsvaret.

Kommunen hadde en etablert sjøflyhavn, og hadde i utgangspunktet ingen planer om en lufthavn. Etter brevet fra Luftforsvaret ble det fattet interesse også i kommunen, og 26.oktober 1948 ble det satt ned en komité som skulle utrede en flyplass. 

Flyplassen ble åpnet 17.november 1950 av samferdselsminister Nils Langhelle. Kommunen og Luftforsvaret delte i starten driftsutgiftene, sammen med flyselskap og flyklubb.

Flyplassen ligger på gamle Stafsberg ekserserplass, og ligger så høyt i terrenget at den sjelden har utfordringer med tåke. Rullebanen var ved åpning ca. 560 meter, men ble i 1952 bygget ut med ytterligere 400 meter.

I to år, fra 1956 til 1958 var Hamar mellomlanding på enkelte av avgangene Braathens SAFE opererte mellom Oslo og Trondheim. Braathens SAFE måtte kutte anløpene av Hamar da de faset inn flytypen Fokker F-27 Friendship, som krevde lenger rullebane.

I mange år gikk det en fast postrute med fly mellom Hamar og Oslo lufthavn, Fornebu. 

I 1964 startet A/S Flytransport opp med Taxi og skoleflyging. Dette vokste raskt  til å bli landets største flyskole. I 1970 startet Helilift opp med helikopterskole og Taxivirksomhet.

Fjellfly AS fra Skien startet i 1966 opp rute Skien - Torp - Fornebu - Hamar. Ruten gikk to ganger daglig.

I 1985 ble fikk Hamar lufthavn nytt tårn og terminalbygning, og kort tid etter startet Widerøe ruter til Bergen og Trondheim. Rutene ble operert med Twin Otter. Widerøe la ned rutetrafikken i 1988. Umiddelbart etter startet Scan-Craft opp rutetrafikk igjen, men måtte innstille driften i august 1989.

25.september 1995 startet selskapet HamarFly AS rute mellom Hamar og Bergen, med 2 - 3 ukentlige avganger. Flygingene ble operert med flytypen Beechcraft B-90 King Air. Selskapet ble registrert i konkursregisteret 19.august 1998.

Det er for tiden ikke rutetrafikk ved flyplassen, men relativt stor aktivitet med flyverksteder, allmenflyging og seilflyging. Hamar flyplass er bare godkjent for flygning etter de visuelle flyregler (VFR). Hamar Flyklubb og HaGL Fallskjermklubb har sin base på flyplassen.

  • ICAO: ENHA
  • IATA: HAM
  • Rullebane (TODA): 800/800

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.