Tanken om lettere sjøtransport enn ved årer og seil appellerte spesielt til folk langs kysten. Rundt 1900 ble den nye forbrenningsmotoren ansett som løsningen, spesielt en type egnet for drift av propell. Etter en tur til Bergen, der Haldorsen fikk se to av de nye motorene, begynte han på fritiden, nærmest som hobby etter arbeidet, å konstruere sin egen versjon etter amerikanske og tyske forbilder – et sjeldent eksempel på original teknologioverføring. Penger og kontanter var det lite av, derfor ble det meste selvlaget på farens verksted, men støping av motorkassen, også etter egne tegninger, ble utført på Wingaards støperi i Bergen. I danske og svenske fiskefarkoster var egenproduserte modeller allerede i bruk.
Etter langvarig prøving og feiling hadde Haldorsen sin motor klar våren 1903, en totakts semidiesel, stempelbredde 100 mm, med ytelse på om lag to hestekrefter og med flere originale elementer. Faren hadde oppmuntret ham og stilt maskinverktøy til disposisjon. Motoren ble installert for prøvekjøring i en livbåt fra det forliste passasjerskipet Folgefonnen. Det fulgte uker med mislykkede prøveturer, men etter justering av stempelbredden lyktes det omsider å oppnå tilfredsstillende driftsstabilitet. Produksjon og salg begynte umiddelbart. Den første motoren ble snart solgt og var i bruk i mange år, inntil den havnet på Norsk Teknisk Museum i Oslo.
I 1908 ble farens selskap registrert på nytt under navnet M. Haldorsen & Sønner Motorfabrik. Tillegget «og Sønner» markerte at far og tre sønner — Haldor, Lars og Benjamin — hadde gått sammen om den nye bedriften. Den 25-årige konstruktøren Haldor ble disponent. Haldor var medeier i årene 1908–1965 og disponent frem til 1946.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.