Haddon Hubbard Sundblom var en reklametegner og illustratør fra USA, særlig kjent som skaperen av Coca-Cola-julenissen. Han tegnet og malte også andre motiver, som pin-up-jenter og søte barn, alt i en fotorealistisk, romantisk og folkekjær stil.
Haddon Hubbard Sundblom
Faktaboks
- Født
- 22. juni 1899, Muskegon, Michigan, USA
- Død
- 10. mars 1976, USA
Bakgrunn
Sundblom ble født i Muskegon i Michigan, USA, og hadde en svensk mor og en finsk far. Etter morens død flyttet han som 13-åring til Chicago. Her arbeidet han i byggebransjen mens han gikk på skole om kvelden for å bli arkitekt.
Etter å ha mistet jobben, begynte han som illustratør i et av Chicagos største reklamebyråer, og i 1925 startet han og to kolleger eget byrå. Nå fikk han oppdrag for kjente merkevarer som Maxwell House kaffe, Palmolive såpe, Goodyear bildekk, Four Roses whisky, ølbryggeriene Budweiser, Schlitz, Lone Star og Pabst. Han tegnet også for U.S. Marine Corps og en rekke bilmerker som Ford, Packard, Lincoln, Buick, Pierce Arrow og Jordan. I tillegg laget han illustrasjoner for The Saturday Evening Post, Ladies' Home Journal, Cosmopolitan og Good Housekeeping.
Tegnet for Coca-Cola
I 1925 begynte han å tegne for Coca-Cola, og den første kampanjen han laget for dem ble publisert i 1926. Coca-Cola brukte på denne tiden noen av landets beste illustratører til sine annonseillustrasjoner, som Frederic Mizen (1888–1964), Hayden Hayden (1885–?), Norman Rockwell (1894–1978), N. C. Wyeth (1882–1945) og Bradshaw Crandell (1896–1966).
Det var allikevel Sundblom som skulle bli selskapets mest produktive tegner. Han tegnet alt fra pin-up-jenter i badedrakt til brusdrikkende barn. På høyden av sin karriere i 1940-årene produserte han rundt halvparten av Coca-Colas plakater.
Skapte den moderne julenissen
Hans mesterstykke var hans versjon av julenissen, en tykk, rødmusset og jovial nisse med stort hvitt skjegg, kledd i rød topplue, rød jakke med hvit skinnbesetning og bredt, sort belte i livet, røde bukser og lærstøvler. Fra 1931 og frem til 1964 tegnet han minst en nissetegning hvert år.
I sine aktive år var han lite kjent, men mot slutten av sitt liv fikk han etter hvert anerkjennelse som en av USAs store reklametegnere.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.