Faktaboks

Göta kanal
Uttale

jˈøːta kanˈaːl

Bergs slussar
Bergs slussar løfter Göta kanal 40 meter opp fra innsjøen Roxen til Motala og Vättern.
Av /Riksantikvarieämbetet.
Lisens: CC BY 2.5 SE

Göta kanal ved Motala. Den er Sveriges lengste kanal, og forener Østersjøen ved Söderköping ved sjøene Vättern og Vänern. Vannveien går tvers gjennom Midt-Sverige og spilte tidligere en stor rolle for innenlands transport.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Göta kanal er en vannvei i Sverige som forener Østersjøen med innsjøene Vättern og Vänern, 190,5 kilometer lang, derav kunstbygd 87 kilometer. Sammen med Trollhätte kanal og Göta elv danner Göta kanal en 390 kilometer lang vannvei tvers gjennom Sverige, fra Østersjøen til Kattegat.

Göta kanal går fra Østersjøen øst for Söderköping til innsjøene Asplången, Roxen og Boren, og videre til Vättern ved byen Motala. Fra Vättern går den ved Karlsborg til Vänern ved Sjötorp. Høydeforskjellen mellom middelvannstanden i Vänern (44 meter), Viken (kanalens høyeste punkt, 92 meter) og Østersjøen utjevnes ved 58 sluser.

De største tillatte mål for fartøyer er lengde 30 meter, bredde 7 meter og dybde 2,8 meter. Göta kanal er stengt gjennomsnittlig fire måneder hver vinter. Den eies av Göta kanalbolag og er særlig populær som turistrute.

Historikk

Planer om en kanal som kunne gjøre Sverige uavhengig av Øresundstollen var oppe alt på Gustav Vasas tid, men først etter at Trollhätte kanal var fullført i 1800, lyktes det Baltzar von Platen å få byggingen gjennomført. På det meste arbeidet 7000 mann med kanalbyggingen; normal arbeidsstyrke de fleste år var 2000–3000, hovedsakelig utkommanderte militære styrker. Det er beregnet at byggingen krevde 8,5 millioner dagsverk à 12 timer. I 1822 ble strekningen Vänern–Vättern åpnet, og i 1832 Vättern–Østersjøen.

De første årene var korn, salt og sild de vanligste fraktene; mot slutten av hundreåret ble frakt av skogindustriens produkter viktigere. På 1900-tallet utgjorde kull, olje, malm og metaller store volumer. Fra 1940-tallet gjorde konkurransen fra lastebiler og jernbane seg mer og mer gjeldende, og nyttetransporten avtok.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg