Faktaboks

Gustaf Wilhelm Hägg

Gustaf Wilhelm Petersson Hägg

Født
28. november 1867, Visby, Sverige
Død
7. februar 1925, Stockholm
Gustaf Wilhelm Hägg, 1910
Gustaf Wilhelm Hägg, 1910
Av /𝒲.
Lisens: CC BY SA 4.0

Gustaf Wilhelm Hägg var en av sin tids fremste svenske organister. I kraft av sine betydelige organisatoriske evner og pedagogiske innsikt kom kam han til å utøve en meget stor innflytelse på svensk orgel- og musikkultur. Som en stor beundrer av fransk orgelmusikk kom Hägg til å bidra til å utbre interessen for fransk orgelmusikk i Sverige.

I tillegg var Hägg også komponist og skrev både større og mindre verk. Også her er fransk innflytelse merkbar, aller mest i verkene for orgel og harmonium.

Organist og professor

Hägg studerte orgel ved Det kongelige Musikkonservatoriet i Stockholm i 1884–1891. Her fikk han August Lagergren (1848–1908) som lærer i orgelspill. Han avla organisteksamen allerede etter to år, i 1886. Da han forlot konservatoriet i 1891, mottok han Musikaliska Akademiens store pris-medalje.

Hägg ble organist i Klara kirke i 1891, en stilling han hadde til sin død. Hans offisielle debut-konsert fant sted i 1895. På kort tid skapte han seg et rykte som en av Sveriges fremste organister. Ikke minst skyldtes dette at han som organist i Klara kirke hadde et stort antall av eldre og nyere orgelverk på repertoaret, ofte med orkester. Han ble beundret også for sitt improvisasjonsspill og sitt liturgiske spill.

Hägg ble ansatt som lærer i harmonilære ved Det kongelige musikkonservatoriet i 1904. Etter August Lagergrens død i 1908 ble han utnevnt til konservatoriets orgellærer og utnevnt til professor i orgel i 1915. Samme år mottok han utmerkelsen Litteris et artibus.

Interessen for nyere fransk orgelmusikk

Hägg viste tidlig interesse for fransk musikk, først og fremst fransk orgelmusikk. I 1898 brukte han et stipendium til en studiereise til Tyskland og Frankrike. I Paris møtte han de store franske organistene og komponistene Charles-Marie Widor (1844–1937) og Alexandre Guilmant (1837–1911), to ledende representanter for den symfoniske orgelskolen. Häggs møte med Widor og Guilmant og den nyere franske orgellitteraturen, ble en voldsom inspirasjonskilde for ham og Hägg kom til å spre interessen for franskinfluert musikk i Sverige.

Häggs organisatoriske virksomhet

Hägg ble ofte engasjert som sakkyndig i forbindelse med bygging av nye orgler. Sammen med Oskar Lindberg utarbeidet han disposisjonen av Sveriges første konserthusorgel. Han hadde tillitsverv innen Kungliga Musikaliska Akademien (läroverk-styret 1909–1912, og komponiststipendiekommiteen 1909–1913), medlem av Sveriges organist- og kantor-forening og en av grunnleggerne av den svenske avdelingen av «Internationale Musikgesellschaft« (IMG), som ble en forgjenger for «Svenska samfundet för musikforskning».

Komponisten Hägg

Hägg avla kirkesanger- og musikklærer-eksamen i 1889, deretter studerte han komposisjon, kontrapunkt og instrumentasjon for Joseph Dent til 1891. Häggs mange oppdrag gjorde at komposisjonsvirksomheten ble lidende. Hans pedagogiske virke og rådgivervirksomhet i en rekke kirkemusikalske sammenhenger resulterte i at han ikke har en omfattende produksjon.

Häggs betydeligste verk er klavertrioen i g-moll fra 1896, symfonien i D-dur fra 1899 og klaversonaten i d-moll fra samme år. Hägg var også interessert i folkemusikk og publiserte en rekke samlinger med folkeviser fra Sverige og Finland, samlinger som ble høyt verdsatt.

Estetikk

Häggs musikk må karakteriseres som senromantisk med en fraksinspirert harmonikk som viser påvirkning fra César Franck og hans etterfølgere. Hägg har et musikalsk-emosjonellt uttrykk som lett fører tanken mot Sergej Rachmaninov. De mindre klaverkomposisjonene med en blanding av intim følsomhet og eleganse er typisk for sin tids nordiske salongmusikk.

Verk i utvalg

Orkester

  • Ouverture i g-moll (1891)
  • Symfoni i D-dur (1899)

Kammermusikk

  • Strykekvartett i G-dur (1890)
  • Strykesekstett i d-moll (1890)
  • Trio for klaver, fiolin og cello i g-moll, op. 15 (1896)

Kor

  • «Lofva Herren min själ» for blandet kor a cappella
  • «Påskhymn» for blandet kor og orgel (1894)
  • Kantate ved musiksellskapet «Concordia»s 100-årsfest i Gävle, for solo, kor og orkester (1905)
  • Kantate ved gjeninnvielsen av Klara kirke (1907)

Orgel

  • Quatre morceaux pour orgue op. 12 (1895)
  • Méditation op. 16 (1898)
  • 4 Orgelkompositioner op. 22

Orgelharmonium

Legende for orgelharmonium

Klaver

  • Fantasistycke (1888)
  • Valse lente op. 11 (1896)
  • Stämningar op. 17 (1898)
  • Fyra pianostycken op. 18 (1898)
  • Sonat d-moll op. 19 (1899)
  • Drei Fantasiestücke op. 24 (1906)
  • Genrebilder op. 36 (1915)

Arrangemang og samlinger

  • «Finlands skönaste folkvisor» (klaver 1897), (sang og klaver 1898)
  • «50 svenska folkvisor» (sang og klaver 1908)

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg