Gullsnitt (tidligere Utsnitt) ble etablert i 1994 av Norske Reklamefotografer (NRF). Gullblyanten hadde før 1994 en egen kategori hvor de hedret fotografiet. Da denne kategorien ble fjernet lot NRF seg inspirere av søsterorganisasjonen i England, The Association of Photographers og deres årlige konkurranse «The Awards». Utsnitts formål var å synliggjøre reklamefotografiet i Norge, og tenkt som en midlertidig løsning til fotografiet igjen kom inn i Gullblyanten. Dette skjedde ikke, og Gullsnitt har i stedet etablert seg som den viktigste konkurransen for reklamefotografi i Norge.

Gullsnitt har gjennomgått store endringer de siste årene, og den kanskje viktigste er at konkurransen nå inkluderer deltakelse fra byråene, for å sikre at vinnerne av konkurransen representerer det beste av hva som skapes innen reklamefotografi.

Gullsnitt skal inspirere både fotografer og byråer til å ta skrittet utenfor boksen og tenke nytt.

Anbefalt lenke: www.gullsnitt.com

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.