Gullsnitt (tidligere Utsnitt) ble etablert i 1994 av Norske Reklamefotografer (NRF). Gullblyanten hadde før 1994 en egen kategori hvor de hedret fotografiet. Da denne kategorien ble fjernet lot NRF seg inspirere av søsterorganisasjonen i England, The Association of Photographers og deres årlige konkurranse «The Awards». Utsnitts formål var å synliggjøre reklamefotografiet i Norge, og tenkt som en midlertidig løsning til fotografiet igjen kom inn i Gullblyanten. Dette skjedde ikke, og Gullsnitt har i stedet etablert seg som den viktigste konkurransen for reklamefotografi i Norge.

Gullsnitt har gjennomgått store endringer de siste årene, og den kanskje viktigste er at konkurransen nå inkluderer deltakelse fra byråene, for å sikre at vinnerne av konkurransen representerer det beste av hva som skapes innen reklamefotografi.

Gullsnitt skal inspirere både fotografer og byråer til å ta skrittet utenfor boksen og tenke nytt.

Anbefalt lenke: www.gullsnitt.com

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.