London, britisk drikkevarekonsern grunnlagt som et bryggeri i Dublin 1759 av Arthur Guinness (1725–1803). Guinness ble fra 1799 kjent for sitt mørke stout-øl, betegnet som Irlands nasjonaløl, og var i 1880-årene blitt verdens største bryggeri. Aksjeselskap fra 1886 og notert på børsen i London som Arthur Guinness Son and Co., fra 1982 Arthur Guinness & Sons og fra 1986 Guinness PLC. I 1960-årene kom de første bryggeriene utenfor Storbritannia, bl.a. i Nigeria og Australia. I 1980- og 1990-årene overtok Guinness flere brennevinsprodusenter (bl.a. skotske maltwhiskymerker) og dannet United Distillers (UD). Fikk også store eierandeler i den franske champagneprodusenten LMVH Moët Hennessy.

1997 ble Guinness sammensluttet med Grand Metropolitan til konsernet Diageo plc. Grand Metropolitan ble grunnlagt 1934 som et hotellselskap, kjøpte senere opp bl.a. Pillsbury Company (inkludert restaurantkjeden Burger King) og International Distillers & Vintners (IDV). Brennevinsvirksomheten i Diageo (UD og IDV) ble samlet i United Distillers & Vintners (UDV), mens Pillsbury Company senere ble solgt til General Mills. Diageo ble således verdens største konsern for alkoholholdige drikkevarer med ølmerker som Guinness, Harp, Kilkenny og Smithwick's og brennevinsmerker som Gordon's Gin (gin), Bells, Johnnie Walker, J&B (whisky), Smirnoff (vodka) og Baileys (likør). Diageos omsetning er ca. 16 mrd. amerikanske dollar med rundt 25 000 ansatte (2004).

Oppslagsboken The Guinness Book of Records er utgitt fra 1955. Den var opprinnelig tenkt til å avgjøre diskusjoner i puber, men har fått en enorm internasjonal spredning med utgaver på 37 språk (i Norge fra 1967) og et totalsalg på over 100 mill. eksemplarer. Under navnet Guinness World Records ble rettighetene solgt til medieselskapet Gullane Entertainment 2001, som året etter ble overtatt av HIT Entertainment (underholdning for barn, særlig TV).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.