Guillaume Oyono-Mbia er en av de viktigste forfatterne fra Kamerun. Han er særlig kjent for skuespill og beretninger på prosa om livet i landsbyen. Bøkene hans har en humoristisk grunntone.

Oyono–Mbia er en av de få forfatterne fra Kamerun som har skrevet bøker både på engelsk og på fransk. Han har laget versjoner av flere skuespill på begge språk, men de franske versjonene er mest kjent.

Handlingen i stykkene foregår i landsbymiljøet, og hovedpersonene er ofte unge menn eller kvinner som skal finne en ektemake. Et gjennomgående tema er motsetningen mellom personer som vil at alt skal være slik det alltid har vært, og personer som har en ukritisk beundring for det nye og det som kommer fra byen.

Oyono–Mbia liker også å latterliggjøre folk som er pretensiøse og gjør seg finere enn de er. Skuespillene hans har derfor mange trekk til felles med klassisk europeisk komedie, og de kan ikke minst sammenliknes med stykkene til Ludvig Holberg.

Oyono–Mbia er særlig kjent for tre skuespill som regnes blant de tidligste eksemplene på moderne skriftlig litteratur fra Kamerun. Hans første stykke var Trois Prétendants un mari (1964, «Tre beilere én ektemann». Jusqu'à nouvel avis (1970, «Like til man bestemmer seg på nytt» og Notre fille ne se mariera pas (1971, «Vår datter vil ikke gifte seg» kan begge oppfattes som fortsettelser av det første skuespillet.

Le Train spécial de son Excellence (1979, «Spesialtoget til Hans Eksellense» har et sterkere innslag av politisk satire enn de tidligere stykkene hans.

Krønikene på prosa Les chroniques de Mvoutessi (1972) skildrer livet i landsbyen utenfor Kameruns hovedstad Yaoundé der forfatteren selv kommer fra. De er preget av den samme humoristiske tonen som skuespillene, og de har oppnådd stor popularitet i mange afrikanske land.

Skuespillene til Oyono–Mbia har vunnet flere litterære priser, og de er blant annet blitt oppført under festivaler både i Storbritannia og i Frankrike. Flere litteraturforskere har lagt vekt på at han behersker svært mange og forskjelligartede litterære virkemidler; dette gjelder særlig det komiske.

Selv har Oyono–Mbia gitt uttrykk for at hans oppgave er den samme som europeiske komedieforfattere gjerne har gitt seg, og som den romerske dikteren Horats formulerte i sitt brev om diktekunsten: Han vil lære sine tilskuere noe ved å underholde dem. Men han legger til at for ham er det å underholde den viktigste oppgaven. På denne måten skiller Oyono–Mbia seg ut fra mange andre afrikanske forfatterne i sin generasjon.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.