Det er fire ulike lesemåter som hver for seg bidrar til å forklare bøkenes popularitet i ulike målgrupper.
Miljøet de to lever i, utgjør en gjenkjennelig og kjærlig karikatur av den svenske landsbygda, med kulturlandskap, byggeskikk, natur og menneskesamfunn. Miljøet, interiøret og teknologien antyder en datering til «da farfar var ung», omkring 1950-tallet.
Samspillet mellom de to typene er basert på klassiske komiske motsetninger som «liten og kvikk kontra stor og treg». Findus er hyperaktiv, nysgjerrig og uforsiktig mens Pettersen er fredselskende, og samtidig oppfarende. Samtidig kan Nordqvist også ta de to ut av de komiske rollene og la dem være utforskende sammen, eller vise omsorg for hverandre.
Spesielt i de tidligste bøkene er intrigen godt konstruert, med oppbygging mot et komisk høydepunkt. I de senere bøker er det lagt mer vekt på miljøskildring og relasjonene.
Det fjerde momentet er de særpregede visuelle innslagene. Her er det flere ulike ting. For det første hvordan tempo og bevegelse uttrykkes ved at Findus og andre opptrer flere ganger i samme bilde. For det andre er det mange som gleder seg over de små dyrene – mucklorna – som bare Findus kan se; de lever sitt eget liv som observatører til handlingen. Det tredje visuelle elementet er de mange tilfellene av komiske, stillferdige proporsjonsforskyvninger: Et badekar under ei takrenne, ei heisekran på et vannliljeblad eller en hel hage – komplett med gartner, i ei blomsterpotte.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.