Great Eastern

Great Eastern etter et samtidig maleri. Med sine seks seilførende master og fem skorsteiner var den overveldende stor, jf. seilskipet ved siden av i bildet.

Av /NTB Scanpix ※.

Great Eastern var et britisk dampskip, bygd i London i 1852–1858 av Isambard K. Brunel og J. Scott Russell.

Faktaboks

uttale:
greit ˈi:stən

Great Eastern var etter datidens forhold et kjempeskip, 207 meter langt og på 18 914 brutto tonn. Det var bygd så stort vesentlig for at det skulle kunne gjennomføre en reise England–Australia og tilbake uten å bunkre underveis. Til dette trengtes om lag 8000 tonn kull. Skipet hadde både propell og skovlhjul og maskineriet utviklet 7675 hestekrefter, dessuten hadde Great Eastern seks master med seilføring. Det oppnådde 14 knops fart. Størrelsen ble ikke overgått før ved århundreskiftet.

Skipet var et teknisk storverk, som skipsbyggingsteknikken har høstet mange erfaringer av. Det ble bygd etter langskips-spantesystemet, og fikk en høyt utviklet dobbeltbunn. Great Eastern møtte i begynnelsen store problemer, og ble stort sett liggende uvirksomt inntil utlegging av de transatlantiske telegrafkabler i 1860-årene. Great Eastern, som ble en økonomisk fiasko, ble senere brukt blant annet som flytende hotell og kulldepot, inntil det i 1888 ble slept til Liverpool for å hugges opp.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Dugan, James: Det store jernskipet, 1954

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg