Great Eastern, britisk dampskip, bygd i London 1852–58 av Isambard K. Brunel og J. Scott Russell. Great Eastern var etter datidens forhold et kjempeskip, 207 m langt og på 18 914 brutto tonn. Det var bygd så stort vesentlig for at det skulle kunne gjennomføre en reise England–Australia og tilbake uten å bunkre underveis. Til dette trengtes ca. 8000 tonn kull. Skipet hadde både propell og skovlhjul og maskineriet utviklet 7675 hestekrefter, dessuten hadde Great Eastern seks master med seilføring. Det oppnådde 14 knops fart. Størrelsen ble ikke overgått før ved århundreskiftet. Skipet var et teknisk storverk, som skipsbyggingsteknikken har høstet mange erfaringer av. Det ble bygd etter langskips-spantesystemet, og fikk en høyt utviklet dobbeltbunn. Great Eastern møtte i begynnelsen store problemer, og ble stort sett liggende uvirksomt inntil utlegging av de transatlantiske telegrafkabler i 1860-årene. Great Eastern, som ble en økonomisk fiasko, ble senere brukt bl.a. som flytende hotell og kulldepot, inntil det 1888 ble slept til Liverpool for å hugges opp.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.