Great Eastern

Great Eastern etter et samtidig maleri. Med sine seks seilførende master og fem skorsteiner var den overveldende stor, jf. seilskipet ved siden av i bildet.

Av /NTB Scanpix ※.

Artikkelstart

Great Eastern var et britisk dampskip tegnet av Isambard K. Brunel og John Scott Russell, og bygget i London mellom 1854 og 1859.

Faktaboks

Uttale
greit ˈi:stən

Skipet var etter datidens forhold et gigantisk skip. Med en bruttovekt på 18 915 tonn, var skipet over fem ganger så stort som verdens nest største skip. Det hadde en lengde på 207 meter. Ikke før 1899 ble det bygget et skip som var lengre, og først i 1901 kom et skip som var større. Great Eastern ble bygget så stort for å kunne foreta en reise fra England og Australia og tilbake uten å bunkre underveis. Skipet hadde både propell, skovlhjul og seks master med seilføring. Maskineriet utviklet 11 000 hestekrefter og skipet oppnådde en fart på 14 knop.

Great Eastern var et teknisk storverk som skipsbyggingen har høstet mange erfaringer av. Det møtte imidlertid allerede fra begynnelsen store tekniske og økonomiske problemer. Innen skipet var fullført, hadde det fått nye eiere som følge av store kostnadsoverskridelser og det ble besluttet å bruke det på den mer lønnsomme passasjerfarten mellom Southampton og New York. Da Great Eastern endelig la ut på sin jomfrutur i juni 1860, var det kun 35 betalende passasjerer om bord selv om skipet var bygget for 4000 passasjerer.

Great Eastern ble aldri lønnsom som passasjerskip og ble tatt ut av passasjerfart allerede i 1863. Fra 1865 til 1874 ble det brukt til å legge transatlantiske telegrafkabler. Det ble senere blant annet brukt som en flytende fornøyelsespark i Liverpool. Great Eastern ble hugget opp i Liverpool i 1888.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Dugan, James: Det store jernskipet, 1954. Finn boken.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg