Grønn Boks

Grønn Boks, informasjonskampanje startet av Energibedriftenes landsforening (nå Energi Norge) i 2008. Gjennom Grønn Boks ble hele Norge innbudt til en klimadugnad hvor fornybar energi og energieffektivisering var de viktigste tiltakene og energibransjen er den viktigste aktøren.

Kampanjen var rettet mot alle; voksne, barn og organisasjoner, og eksponerte seg gjennom konferanser, workshops, nærvær på festivaler, Facebook osv. Det kanskje viktigste arrangement under kampanjen var Energy Camp i 2009, hvor eksperter og beslutningstakere satt sammen for å finne effektive løsninger som kunne bidra til å føre oss ut av klimakrisen.

Blant forslagene som ble fremmet under Energy Camp var:

  • GrønnBil – verdens største bestilling av plugg-inn hybridbiler, med et mål om 200 000 plug-inn hybridbiler på norske veier i 2020.
  • Elektrifisering av nye oljeinstallasjoner, med kuttmål 1-2 millioner tonn CO2, og dessuten legge opp til elektrifisering ved større ombygginger av eksisterende oljefelt, med ytterligere CO2-kutt.
  • Forpliktende avtaler mellom industri og myndigheter om energieffektivisering av 3 TWh.
  • Aktive Bygg – pilotprosjekt for hus som produserer energi (plusshus).
  • Hvite sertifikater – en ordning som belønner huseiere som gjennomfører effektiviseringstiltak.
  • En tiltakspakke for å konvertere 90 prosent av fossil varme til fornybar energi og 30 prosent av el-oppvarmingen til vannbåren varme.
  • Pilotprosjekt på vindkraft for å sikre lokal involvering på et tidlig stadium.
  • Pilotprosjekt vannkraft for å sikre gode miljøløsninger og mer vannkraft i samarbeid med ulike samfunnsgrupper, miljø- og lokale interesser.

Kampanjen ble avsluttet etter Energy Camp, men flere av tiltakene som ble fremmet under arrangementet er senere blitt realisert.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg