Goose Bay lufthavn betjener Goose Bay og Happy Valley i Labrador, Newfoundland. Lufthavnen ble etablert for å dekke behovet ved transatlantiske flygninger under 2.verdenskrig. Arbeidet ble påbegynt i september 1941 og tre rullebaner, hver på 2130 meter, var ferdig bare 79 dager senere.

I løpet av krigsårene mellomlandet over 24.000 kanadiske og allierte fly lufthavnen, noe som gjorde den til verdens mest traffikerte lufthavn på den tiden. Enda brukes lufthavnen til militære operasjoner, blant annet ble den brukt som mellomlandingssted for transportflygninger i forbindelse med krigen i den Persiske Gulf.

I 1983 var lufthavnen igjen i mediabildet, da NASA fraktefartøy (en modifisert Boeing 747), med romfergen på ryggen, mellomlandet der for påfylling av brennstoff. I løpet av årene siden lufthavnen ble bygget, har anlegget vært brukt av flere nasjoner og er også utbygget og endret i vesentlig grad siden krigens dager. Lufthavnen er godt kjent blant norske flygere. Blant annet har Widerøe's Flyveselskap AS brukt lufthavnen som mellomlandingssted for flygninger fra og til flyfabrikken DeHavilland i Toronto.

Lufthavnen har to hovedrullebaner som begge kan brukes av samtlige fly som i dag er i bruk internasjonalt av både militære og sivile operatører. Den sivile del av lufthavnen drives av selskapet Goose Bay Airport Corporation, som også understøtter operasjoner i regi av luftstyrker fra Canada, Tyskland, Storbritannia og Italia. NATO bruker også lufthavnen som base for taktisk flytrening. Den militære hovedoperatør av lufthavnen er det canadiske luftforsvar.

Lufthavnsselskapet er også operatør av sjøflyhavna i Goose Otter Creek, som ligger ca. 10 km rett nord for den landbaserte lufthavnen. Sjøflyhavna brukes i stor grad i forbindelse med mineralsøk i denne delen av Canada, samt av turist- og fritidsoperatører.

Koder:- IATA: YYR- ICAO: CYYRFlyrutetilbud:- Provincial Airlines- Innu Mikun Airlines- Air Labrador - Jazz (Air Canada)Rullebaner:- 08 / 26 3,368 m - 16 / 34 2,920 m

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.