Romanene Jerusalém og Aprender a rezar na era da técnica (2007) viser dette tydelig.
I Jerusalém finner man kun karakterer og handlinger som er absurde. På den ene siden handler boka om Mylia Busbeck og Ernst Spengler, som er schizofrene og blir kjærester mens de er innlagt på det psykiatriske sykehuset Georg Rosenborg. Mylia blir gravid, men hun er allerede gift med en kjent psykiater, Theodor Busbeck, som skiller seg fra henne. Til tross for dette velger hun å ta vare på det skrøpelige barnet som hun føder. På den andre siden dukker Hinnerk Obst opp som en voldelig og ustabil mann. Han har vært i krigen og forsørges av en prostituert som heter Hanna. En natt treffer alle disse karakterene hverandre på forskjellige måter, og det blir bare vold, drap, ondskap, smerte og håpløshet.
I Aprender a rezar na era da técnica er også alt preget av umuligheten til å forbedre mennesket og samfunnet i en kontekst der sosialdarwinisme anses som regel. Uansett om det henvises til de som er på toppen, på midten eller på bunnen av samfunnet, finnes det lite håp om sannhet, samarbeid og solidaritet. Lenz Buchmann, en kjent kirurg som etter hvert blir politisk leder og rammes av kreft; Julia Liegnitz, en ubetydelige sekretær; og Gustav Liegnitz, som er døv og stum fra fødselen av, vil alle kun ha makt, eiendommer og penger uten å bry seg om andre mennesker.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.