Farman F.60 Goliath, fransk tomotors propelldrevet biplan opprinnelig utviklet som bombefly i 1918. Mest kjent for bidraget til oppstarten av kommersiell passasjerflygning i Europa. Satte flere høyderekorder.

Farman F.60 Goliath.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. begrenset

F.60 Goliath ble først brukt i regulær trafikk av flyselskapet Compagnie des Grands Express Aériens på ruten ParisLondon fra 20. mars 1920. Ble tatt i bruk av flere flyselskaper, og trafikkerte Paris–AmsterdamBerlin og Brussel–London fra 1921. Noe over 60 fly ble bygd mellom 1918 og 1929, og flytypen var i regulær trafikk frem til 1933.

F.60 Goliath tok 12 passasjerer i to kabiner; de to flyverne satt i åpen cockpit over og mellom kabinene. Vingespenn 26,46 m, lengde 14,33 m, marsjfart 121 km/t ved 6500 fot (1981 m), rekkevidde 402 km (spesifikasjoner for F.60 Goliath med to Salmson nisylidrede stjernemotorer med en ytelse på 260 hk hver).

  • Angelucci, Enzo & Matricardi, Paolo: World Aircraft, 1918-1935, Sampson Low, 1977

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.