Farman F.60 Goliath, fransk tomotors propelldrevet biplan opprinnelig utviklet som bombefly i 1918. Mest kjent for bidraget til oppstarten av kommersiell passasjerflygning i Europa. Satte flere høyderekorder.

Farman F.60 Goliath.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

F.60 Goliath ble først brukt i regulær trafikk av flyselskapet Compagnie des Grands Express Aériens på ruten ParisLondon fra 20. mars 1920. Ble tatt i bruk av flere flyselskaper, og trafikkerte Paris–AmsterdamBerlin og Brussel–London fra 1921. Noe over 60 fly ble bygd mellom 1918 og 1929, og flytypen var i regulær trafikk frem til 1933.

F.60 Goliath tok 12 passasjerer i to kabiner; de to flyverne satt i åpen cockpit over og mellom kabinene. Vingespenn 26,46 m, lengde 14,33 m, marsjfart 121 km/t ved 6500 fot (1981 m), rekkevidde 402 km (spesifikasjoner for F.60 Goliath med to Salmson nisylidrede stjernemotorer med en ytelse på 260 hk hver).

  • Angelucci, Enzo & Matricardi, Paolo: World Aircraft, 1918-1935, Sampson Low, 1977

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.