Petrassi var påvirket av Alfredo Casella og Paul Hindemith. Med tilknytning til renessansens musikk skapte han en karakteristisk, sterkt rytmisk preget polyfoni.
Av hans mange verker kan nevnes operaene Il Cordovano (1944–1948) og La morte dell'aria (1949–1950), ballettene La follia di Orlando (1942–1943) og Il ritratto di Don Chisciotte (1945), åtte orkesterkonserter (1933–1972), Estri for 15 instrumenter (1967), en klaverkonsert (1936–39), kantaten Coro di morti (1941), Magnificat (1939–1940), dessuten kammermusikk, klavermusikk og sanger.
Petrassi var president for International Society for Contemporary Music (ISCM) fra 1954 til 1956.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.