Arealutnyttelse er også en viktig del av terminalplanleggingen. Hvordan man skal utvikle området tilpasset kundene byr på utfordringer. Det kan gjelde antall ramper, plassering av hentelager, parkering, bilvask, kjølelager, administrasjon og andre funksjoner. Sortering er også et sentralt tema for både mottak og distribusjon.
Arealutnyttelsen er avhengig av en god struktur for innhenting, sortering, opplasting og utkjøring. I vurderinger kan inngå om det er gods som ikke bør terminalbehandles, men bør gå direkte til mottaker.
Beredskap for plutselige endringer er ytterligere en funksjon terminalledelsen må håndtere. Dette kan skyldes stopp i sorteringsanlegget eller ekstra volumer med gods. I slike tilfeller må man ha en beredskapsplan for å minimere forsinkelser. Dette kan omfatte vurderinger av om det er interne systemer som kan utføres smartere.
En jernbaneterminal for gods har et adkomstområde for inn- og utregistrering av gods. Avhengig av terminalstørrelsen vil det også være interne veier for intern transport på terminalområdet. Det er lastegater og depoter for gods, trucker og kraner. Flere jernbanespor knytter terminalen til det eksterne jernbanenettet. Terminalen har også egne skiftespor for hensetting av vogner og egne lastespor. Et styringssenter kontrollerer driften av togoperasjonene. Et eksempel på en slik stor godsterminal for jernbane er Alnabruterminalen i Oslo, som håndterer 600000 TEU (20 fots containere) per år.
Effektive terminaler kjennetegnes blant annet av at operasjonene er spesialiserte, moderne utstyr, god kompetanse og god samhandling. Sentralisering av terminalvirksomheter er et svar på økte transport- og lagerkostnader. Med større enheter ønsker man å redusere logistikkostnadene per enhet. Med større terminaler blir det også mer effektivt å benytte mer maskinell håndtering av godsstrømmene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.