Gloster Gladiator, britisk enseters jagerfly (biplan) brukt under den annen verdenskrig. Gladiator ble brukt av både norske og britiske styrker under den tyske invasjonen av Norge i 1940.

Gloster Gladiator.

Luftforsvaret. Begrenset gjenbruk

Gladiator fløy første gang 12. september 1934, ble satt i produksjon i 1935, og levert til det britiske flyvåpenet fra begynnelsen av 1937. Det ble brukt i kamp blant annet under invasjonen av Norge i 1940, av både Storbritannia og den norske hærs flyvåpen, under angrepene på Hellas, av Kina mot Japanske invasjonsstyrker, av den svenske Flygflottilj 19 under Vinterkrigen i Finland, av Finland mot Sovjetunionen, og av allierte styrker i Nord-Afrika. Spesielt forbundet med forsvaret av Malta (egentlig Sea Gladiator) hvor det gav opphav til mange myter.

Norge fikk levert til sammen 12 Gladiator, seks Mk I og seks Mk II, mellom 1938 og 1939, av disse var bare syv luftdyktige ved det tyske angrepet 9. april 1940. Seks av disse gikk tapt allerede første dagen etter å ha gått tom for drivstoff eller å ha blitt skutt istykker på bakken, norske Gladiator jagerfly skjøt ned minst fire tyske fly. Det siste ble kassert etter et motorhavari 21. april 1940.

Den britiske 263 skvadron, utstyrt med Gladiatorer, utmerket seg spesielt under kampene i Norge. Fra det frosne Lesjaskogsvatnet og fra Åndalsnes støttet de britiske og norske bakkestyrker, og mistet alle flyene sine, i perioden 22. til 26. april. 22. mai var skvadronen tilbake i Norge med nye Gladiatorer, fløy 54 tokt samme dag, og kjempet mot tyske styrker frem til den ble trukket ut 7. juni.

I alt ble 746 fly produsert, 378 Gladiator Mk I, 270 Gladiator Mk II, og 98 Sea Gladiator utrustet for bruk fra hangarskip. I tillegg til å bli brukt av det britiske Royal Air Force og Fleet Air Arm ble flytypen eksportert til Belgia, Egypt, Finland, Hellas, Irak, Irland, Kina, Latvia, Litauen, Norge, Portugal, Sverige og Sør-Afrika.

En Gladiator Mk II var normalt utstyrt med en Bristol Mercury VIIIA nisylindret stjernemotor med en ytelse på 830 hk ved 14 500 fot (4420 m), og bevæpnet med fire 7,7 mm mitraljøser. Vingespenn 9,83 m, lengde 8,36 m, bruttovekt 2206 kg, topphastighet 414 km/t ved 14 600 fot (4450 m) (Spesifikasjoner for Gladiator Mk II).

  • James, Derek N.: Gloster Aircraft since 1917, Putnam Aeronautical  Books, London, 1990
  • Mason, Francis K.: The British Fighter since 1912, Putnam Aeronautical Books, London, 1992

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.