Gisken Armand, norsk skuespiller, datter av skuespiller Eilif Armand og søster av skuespillerne Frøydis Armand og Merete Armand. Gisken Armand debuterte 14 år gammel i Clare Boothe Luces KvinnerDen Nationale Scene. Fra 1988 har hun vært ansatt ved Nationaltheatret.

I 2013 ble Gisken Armand tildelt Heddaprisen i klassen for beste kvinnelige hovedrolle for sin innsats som Jeg i Arne Lygres Jeg forsvinner (Nationaltheatret 2012). Hun fikk Gösta Ekmans minnefondspris i 1992, prisen som Årets lydbokstemme i 2003 og Radioteatrets Blå fugl-pris i 2006. Hun har også mottatt Nationaltheatrets venners ærespris.

Gisken Armand fikk sitt gjennombrudd som Nora i Ibsens Et dukkehjem (1990), og har senere hatt en lang rekke fremtredende roller, blant annet Agnes i Jon Fosses Barnet (1996) og Ho i Jon Fosses Nokon kjem til å komme (2001), tittelrollen i Evripides' Medea (2002), Olivia i Shakespeares Hva dere vil (2002), Dronning Elizabeth i Schillers Maria Stuart (2004), først Hilde og senere Ellida i Ibsens Fruen fra havet (1994 og 2004), Rebecca i Pinters Ashes to Ashes (2005), Helena i Shakespeares En midtsommernattsdrøm (2009). Hun har spilt store, men navnløse roller i Prøysen-oppsetningen Kjem æiller att (2001), Tor Ulven-forestillingen En vanlig dag i helvete (2008) og DeLillos - Livet er en liten dings (2013). Alle de nevnte var produsert av Nationaltheatret. Hun tolket rollen som Marie Hamsun i en soloforestilling av Bentein Baardson kalt Blomster og blod for Agder Teater i 2009.

Gisken Armand har hatt filmroller blant annet i Anja Breiens Smykketyven (1990), Marius Holsts Ti kniver i hjertet (1994), Erik Skjoldbjærgs Insomnia (1997) og Berit Nesheims Evas øye (1999).

Hun har spilt i TV-serier som Fox Grønland (TV2 2001-2003), Ved Kongens bord (NRK 2005), Størst av alt (NRK 2007), Kodenavn Hunter (NRK, 2007-2008) og Hjem (NRK 2012).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.