Faktaboks

Giovanni Battista Piranesi

Giambattista Piranesi

Uttale
piranˈesi
Født
4. oktober 1720, Venezia, Italia
Død
9. november 1778, Venezia, Italia
Amfiteateret i Verona
Etsning på papir fra 1748.
Av .
Giambattista Piranesi
Utsnitt av Antichità Romane
Giambattista Piranesi
Av .

Giovanni Battista Piranesi var en italiensk kobberstikker, raderer og arkitekt. Hans store illustrasjoner av det klassiske og samtidige Roma og omegn bidro til Romas ry og til fremvekst av klassisisme.

Kobberstikker

Piranesi dro til Roma i 1740 som tegner for den venezianske ambassadør i byen. Han studerte med de ledende illustratører og slo seg permanent ned i Roma fra 1745. Her utviklet han sin egen kobberstikkteknikk, med rike teksturer og dristige kontraster mellom lys og skygge. Han skapte om lag 2000 slike stikk.

I 1745 utgav han Carceri d’Invenzione, effekt- og fantasifulle bilder av fengsler, deretter romerske vedutter (naturtro landskapsmalerier) hvor maleriske ruiner spilte hovedrollen. Bildene er spesielt bemerkelsesverdige for sine fantasifulle romvirkninger. I 1756 kom hans firebinds verk Antichità Romane, i tillegg til seriene Vedute di Roma (enkelttrykk 1748–1778) og de greske templer i Paestum (1777–1778). Hans nøyaktighet, kombinert med dramatisk uttrykk, gjør hans stikk til bemerkelsesverdige fremstillinger av arkitektur. Hånd i hånd med det gikk arkeologiske utgravninger. Han anvendte sine kunnskaper til en rik, antikiserende dekorasjonsstil.

I forbindelse med sin samling av antikviteter begynte han publiseringen av Vasi, candelabri, cippi, sarcofagi, tripodi og så videre (fra 1768), som skulle få stor betydning for fremveksten av den senere empirestil; hans produksjon nådde opp i cirka 1000 grafiske blad. Sønnene Francesco og Pietro og datteren Laura fortsatte kobberstikkvirksomheten.

Arkitekt

Som arkitekt tegnet han ikke mange byggverk, men hans Piazza dei Cavalieri di Malta (1765) på Aventinhøyden i Roma har hans typiske pittoreske stil. Plassen har dessuten en port med et berømt kikkhull, hvor man ser Peterskuppelen som blikkpunkt gjennom en hagegang. Han tegnet dessuten her Villa del Priorato di Malta og kirken S. Maria del Priorato (1765), som er et tidlig og utsøkt eksempel på klassisisme.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • François Girard har regissert en film hvor Piranesis «Carceri d’invenzione» er gjenskapt romlig ved datateknikk (Rhombus Media Inc., 1997).
  • Scott, Jonathan: Piranesi, London og New York 1975;
  • utstillingskatalogen Piranesi nei luoghi di Piranesi, Roma 1979.
  • Wilton-Ely, John: The mind and art of Giovanni Battista Piranesi , 1978
  • Wilton-Ely, John: Giovanni Battista Piranesi : the complete etchings, 1994

Faktaboks

Giovanni Battista Piranesi

Kommentarer (2)

skrev Jon Wikene Iddeng

Denne artikkelen er ganske tynn og hadde fortjent en utvidelse, særlig nå mens den flotte Piranesi-utstillingen står på Nasjonalmuseet. Hans berømte og innflytelsesrike verk om Marsmarken er eksempelvis ikke nevnt. Dessuten er det noen feil med årstallene her, han kom til Roma første gang i 1740, ikke i 1720 (som var året han ble født). Hans berømte Carceri-verk er vel heller ikke utgitt i en samling før i 1749/50 (tror jeg), selv om de nok ble laget tidligere.

svarte Tomaris Semet

Hei, Jon!

Takk for innspill, vi skal ta det til vurdering. Med beste hilsen Tomaris i SNL-redaksjonen.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg