Gilles Villeneuve, kanadisk racerkjører. Etter å ha deltatt i ulike typer motorsport, ble han "oppdaget" av McLaren-teamet under et Formel Atlantic-løp i Kanada i 1976. Han fikk kontrakt til å kjøre inntil 5 løp i Formel 1 i 1977. Selv om han gjorde et sensasjonelt bra debut-løp på Silverstone, ble franskmannen Patric Tambay foretrukket som teamets andrefører, ved siden av James Hunt.

Gilles Villeneuve fikk istedet kontrakt med Scuderia Ferrari. Han kjørte 2 løp i 1977. Under Japan Grand Prix kjørte Villeneuve av banen, og traff et antall tilskuere (to av dem ble drept). 1978-sesongen ble vanskelig for Ferrari på grunn av at de hadde valgt å kjøre på Michelins nye radial-dekk. Prestasjonene svingte fra eksepsjonelt bra (særlig Carlos Reutemann i Brasil Grand Prix) til ganske dårlig. Etter en treg start, hvor Villeneuve helt klart stod i skyggen av teamkollegaen Reutemann, gikk formkurven oppover. Gilles Villeneuve avsluttet sesongen med å vinne Kanada Grand Prix - altså på hjemmebane.

1979-sesongen så ut til å kunne bli vanskelig for Ferrari, særlig på grunn av at at fenomenet "ground-effects" hadde gjort sitt inntog i Formel 1. Colin Chapman og Lotus hadde i 1978 konstruert Formel-1-bilen sin som en omvendt flyvinge - for å skape ekstra marktrykk. Ferrari hadde i en årrekke kjørt med boxer-motorer, som var bredere enn de v-motorene som konkurrentene benyttet seg av. Men Ferrari hadde forberedt seg maksimalt ut fra forutsetningene. Deres nye Ferrari 312T4 viste seg å være både rask og holdbar.

På grunn av av konkurrentene var mindre jevne enn Ferrari ble tittelen en kamp mellom Jody Scheckter og Gilles Villeneuve. Scheckter vant og Villeneuve ble nummer 2. Ferrari vant VM for konstrukturer helt suverent. Året etterpå var Ferrari akterutseil på grunn av ground-effects.

Ferrari satset tidlig på turbo-motorer. Allerede i 1981 vant Villeneuve to løp med den nye motor-teknologien i Formel 1. I 1982 hadde Ferrari gjort enda et byks framover og både Gilles Villeneuve og Didier Pironi var klare kandidater til VM-tittelen. Villeneuve ble drept på Zolder-banen i Belgia, og Didier Pironi ble alvorlig skadd på Hockenheim i Tyskland.

Gilles Villeneuve var far til raceføreren Jaques Villeneuve, som ble verdensmester i Formel 1 i 1997.

Fakta (etter 1982-sesongen):

GP-fakta
GP-starter 68
GP-seire 6
Pallplasseringer 13
Pole position 2
Raskeste rundetid 8
VM-poeng 101

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.