Faktaboks

Ghassân Kanafânî

Ghassān (Fāyiz) Kanafānī, Gassan/Ghassan Kanafani, arabisk غسان فايز كنفاني

Uttale
[ɣasˈsaːn kanaˈfaːniː]
Født
9. april 1936, Akka, Palestina (da under britisk mandat)
Død
8. juli 1972, Beirut, Libanon

Ghassân Kanafânî var en palestinsk forteller, litteraturkritiker, politisk journalist, og kunstner. Etter poeten Mahmoud Darwish er han den mest berømte palestinske forfatteren som på 1960-tallet ga palestinerne en stemme. Han regnes som en av de fremste og mest innovative arabiske forfatterne i det 20. århundre. Flere av verkene hans er oversatt til mange språk og blir av mange ansett som del av den globale litterære kanon. Han er særlig kjent for romanen Menn under sola (1963).

Ved siden av romanene sine, der særlig Menn under sola (1963) skapte oppmerksomhet, er han i den arabiske verden mest kjent for sin rolle som tidligere talsmann for Folkefronten for Palestinas frigjøring (PFLP) og sjefredaktør for PFLP-avisen al-Hadaf (Målet). På grunn av sin store innflytelse og sin støtte til PFLP (som ofte gjennomførte voldelige aksjoner) ble han i juli 1972 drept av en bombe som israelske Mossad-agenter hadde plassert i bilen hans.

Biografi

Kanafânî ble født i Akko som det tredje av åtte barn i en middelklassefamilie. Faren var advokat og engasjerte seg i bevegelsen som motsatte seg de britiske mandatsstyrkene og deres politikk som fremmet jødisk innvandring. Kanafânî gikk først på en renommert fransk-katolsk misjonsskole i Jaffa. Da han var 12, ble familien fordrevet av landet under krigen i 1948 i forbindelse med grunnleggelsen av staten Israel. De flyktet først over grensen til Libanon, og derfra til Damaskus. I Damaskus fullførte Kanafânî skolegangen og fikk UNRWA-lærersertifikat i 1952. Mens han deretter begynte å studere arabisk litteratur ved universitetet i Damaskus, arbeidet han som lærer ved en skole for palestinske flyktninger.

Etter å ha opplevd fordrivelsen og sett hvor mye faren skammet seg over å ha blitt fordrevet fra hjemlandet, var det der, i flyktningeleirene og med barnas skjebne foran øynene, at han ble politisk aktiv og begynte å skrive sine første fortellinger. Han var i ferd med å fullføre studiet da han i 1955 ble bortvist fra universitetet på grunn av politisk aktivisme. Så dro han til Kuwait i 1956, der deler av familien allerede hadde flyttet tidligere.

I Kuwait jobbet han som idrett- og kunstlærer fra 1956 til 1960. I denne tiden fordypet han seg mye i russisk litteratur, som senere hadde stor innflytelse på stilen hans. I 1960 dro han tilbake til Beirut, der han arbeidet som journalist for den venstrerevolusjonære pressen, blant annet som sjefredaktør for den viktigste nasseristiske avisen utenfor Egypt, al-Ḥurriyya (Frihet).

Tankeutvekslingen med PFLP-lederen George Habash, som Kanafânî allerede hadde blitt kjent med i Damaskus, ble enda mer intens, og Kanafânî leste mye om marxistisk filosofi. Han ble medlem i PFLP, og i 1969 ble han både Folksfrontens talsmann og sjefredaktør for dens offisielle organ, al-Hadaf (Målet). Ved å lage et nytt, mer marxistisk-leninistisk orientert program for bevegelsen bidro Kanafânî til å gi tenkningen om den palestinske saken en ny retning etter arabernes nederlag i seksdagerskrigen (1967): mens mange hittil hadde satset på Nassers panarabiske nasjionalisme, skjedde det nå en tydelig omvending til palestinernes egne revolusjonære kamp.

På grunn av sin lojalitet til Habash og PFLP, sin store innflytelse på datidens arabiske tenkning og ikke minst sine omfattende kontakter med utenlandske journalister og mange antisionistiske jøder, ble han i 1972 offer for et bombeattentat som den israelske etterretningstjenesten (Mossad) omsider tok ansvar for.

Kanafânî var gift (fra 1962) med Anni Høver, en dansk pedagog og barnerettighetsaktivist, som under andre verdenskrig hadde kjempet mot nazistene i Danmark. Paret hadde to barn.

Forfatterskap

Til tross for at Kanafânî også hadde stor innvirkning som fremtredende politisk tenker og journalist, så hadde hans litterære verk som en enda dypere og mer langvarig påvirkning. Han etterlot seg sju romaner (tre av dem ufullført), fem novellesamlinger, flere teaterstykker og minst tre viktige litteraturkritiske avhandlinger.

Fortellende prosa

Med sine noveller og romaner var Kanafânî en av de første palestinske forfatterne som tok opp palestinernes katastrofale erfaringer med flukt og fordrivelse i kjølvannet av opprettelsen av staten Israel i 1948, og behandlet dem i litteraturen. Siden han tok avstand fra militant retorikk (som var populær i datidens utpreget politiske litteratur), optimismen i den sosialistiske realismen og den overfladiske sentimentaliteten og sutringen i «tårelitteraturen» (adab al-bukā’, et fenomen som preget store deler av den palestinske diasporalitteraturen), regnes han som en pionér innen litterær realisme i palestinsk prosa, men også i den moderne arabiske litteraturen generelt. Hans modernistiske fortellerteknikk – med flashback-effekter og et bredt spekter av fortellerstemmer – representerer et klart fremskritt i arabisk skjønnlitteratur. Med sin direkte og økonomiske måte å fortelle på, og klarheten og presisjonen ved sin stil, beveger Kanafânîs verk seg på grensen mellom epos og drama.

Menn under sola

Kanafânîs mest kjente roman, Rijāl fi l-shams (Menn under sola, 1963) skildrer biografiene og skjebnen til tre palestinere fra ulike generasjoner som møtes i Basra i Sør-Irak, hvorfra de vil krysse grensen til Kuwait i håp om å finne arbeid der. Det ender tragisk: I stekende hete omkommer de i tanken til lastebilen som skulle smugle dem over grensen.

Utviklingstrekk

Kanafanis forfatterskap utvikler seg fra de tidlige bøkene til senere faser. I de tidlige verkene utholdes tap og lengsler ganske passivt av hovedpersonene. Det gjelder tapet av hjemlandet, lengselen etter det tapte landet, elendigheten i flyktningleirene og rotløsheten. I de senere verkene skifter fokuset til kjempende og opprørske skikkelser. Skiftet er tydelig etter at de arabiske statene ble beseiret av Israel i seksdagerskrigen i 1967.

Ifølge noen kritikere viser hans tidligere verk dessuten fortsatt en forenklet dualisme mellom ond sionistisk aggressor og godt palestinsk offer, mens han etter hvert begynte å innse at det bare var ved å forene de to sidenes ulike fortellinger at man kunne forstå konfliktens dypere dynamikk.

Kritikere mener også at han var unik på sin tid i det at han torde å skrive om hittil tabubelagte temaer som, for eksempel, palestinerne i Israel og israelsk-jødisk kultur. Hans skildring av et eldre israelsk ektepar, som var flyktninger fra europeisk antisemittisme i romanen ʿĀʾid ilà Ḥayfā (Tilbake til Haifa, 1969), var et banebrytende forsøk på å gå utover den stereotype fremstillingen av «fienden» som var vanlig i palestinsk skjønnlitteratur i denne perioden.

Litteraturkritikk

Med studien Adab al-muqāwama fī Filasṭīn al-muḥtalla (Motstandslitteraturen i det okkuperte Palestina, 1966) gjorde Kanafânî den arabiske offentligheten oppmerksom på situasjonen for palestinske forfattere, og satte i gang en debatt om litteraturens politiske oppdrag. Det var Kanafânî som introduserte ideen og begrepet «motstandslitteratur» og dermed ga datidens debatt om iltizām (engasjement) i litteraturen, som var inspirert av Sartres idé om littérature engagée og hittil hadde blitt tolket i ånden til en sosialistisk realisme, en ny og særegen vending.

Bibliografi

Romaner

  • Rijāl fī l-shams (1963, norsk Menn under sola, og andre palestinske fortellinger, oversatt av Torstein Bugge Høverstad, 1977)
  • Arḍ al-burtuqāl al-ḥazīn (Landet til de triste appelsinene, 1963)
  • Mā tabaqqà lakum (Det som blir igjen til dere, 1966)
  • Umm Saʿd (Umm Saad [egennavn], 1969)
  • ʿĀʾid ilà Ḥayfā (Tilbake til Haifa, 1969)
  • al-ʿĀshiq (Elskeren)
  • al-Shayʾ al-ākhar: Man qatala Laylà Ḥayik? (Det andre: Hvem har drept Leila Hayek?)

Noveller

  • Mawt sarīr raqm 12, wa-qiṣaṣ ukhrà (Døden i seng nr. 12, og andre fortellinger, 1961)
  • ʿĀlam laysa lanā (En verden som ikke er vår, 1965)
  • ʿAn al-rijāl wa-l-banādiq (Om menn og geværer, 1968)
  • al-Qamīṣ al-masrūq, wa-qiṣaṣ ukhrà (Den frastjålne skjorten, og andre fortellinger, 1982)
  • Fāris fāris: kitābāt sākhira (Ridder ridder: Satiriske skrifter, 1996)

Teaterstykker

  • al-Bāb (Døra, 1964)
  • al-Qubbaʿa wa-l-nabī (Hatten og profeten, ufullstendig, 1973)
  • Jisr ilà l-abad (En bro til evigheten, 1978)

Literaturkrititiske studier

  • Adab al-muqāwama fī Filasṭīn al-muḥtalla 1948–1966 (Motstandslitteratur i det okkuperte Palestina, litteraturkritisk studie, 1966)
  • Fī l-adab al-ṣihyawnī (Om sionistisk litteratur, litteraturkritisk studie, 1967), basert på den ikke fullførte sluttavhandlingen Rase og religion i den sionistiske litteraturen ved Universitet i Damaskus
  • al-Adab al-filasṭīnī al-muqāwim taḥt al-iḥtilāl: 1948–1968 (Palestinsk motstandslitteratur under okkupsjonen, 1968)

Samlede verker

  • al-Muʾallafāt al-kāmila, Manshūrāt Rimāl (Kypros, 2013)

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Andreas Pflitsch, «Kanafani, Ghassan», i Lexikon arabischer Autoren des 19. und 20. Jahrhunderts, red. av Khalid El Maali og Mona Naggar (Heidelberg 2004)
  • Hilary Kilpatrick, «Kanafānī, Ghassān», i Encyclopedia of Modern Arabic Literature, red. av J. Scott Meisami og P. Starkey (1998)
  • Wolfdietrich Fischer (red.), Männer unter tödlicher Sonne: Ghassan Kanafanis Werk heute (Würzburg 1995)
  • Muhammad Siddiq, Man is a Cause: Political Consciousness and the Fiction of Ghassān Kanafānī (1984)
  • C. F. Audebert, «Choice and Responsibility in Rijāl fī al-shams», i Journal of Arabic Literature 15.1 (1984)
  • Hilary Kilpatrick, «Tradition and Innovation in the Fiction of Ghassan Kanafani», i Journal of Arabic Literature, 7 (1976)
  • Stefan Wild, Ghassan Kanafani: Life of a Palestinian (1975).

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg