I Ghana følger utdanningen et 2-6-3-3-system, hvor barnehagen varer i to år, barneskolen i seks år, ungdomsskolen i tre år og den den videregående skolen i tre år. Retten til utdanning er grunnlovsfestet. Utdanning er gratis og obligatorisk for barn fra de fyller fire år til de er 15 år og har fullført ungdomsskolen.

Ifølge Verdensbanken var 20 prosent av befolkningen over 15 år analfabeter i 2020. Landet bruker 2,9 prosent av sitt BNP på utdanning, en lav verdi i internasjonal målestokk (2022).

Førskolen

Barnehagen er obligatorisk for fire- og femåringene, men ett av fire barn går ikke i barnehage ifølge UNICEF .

Grunnskolen

Barn begynner på skolen det året de fyller seks. Undervisningsspråket er engelsk, men det er mulig å undervise på et av de hjemlige språkene i noen av barneskolene. Videre er ett av ni større urfolkspråk obligatorisk i barneskolen. Fremmedspråkene i skolen er ellers fransk og arabisk (les mer om Gahnas språk i Ghanas befolkning).

Ifølge UNESCO fullfører 71 prosent av barna barneskolen og 47 prosent ungdomsskolen (2018).

Videregående opplæring

36 prosent av barna fullfører videregående opplæring (2018).

Høyere utdanning

Det er sterk økning i søkere til høyere utdanning. I 2022 var 20 prosent i den relevante aldersklassen skrevet inn til høyere utdanning.

Landet har 304 offentlige og private tertiære utdanningsinstitutsjoner, blant annet 16 offentlige universiteter, ti private universiteter, ti offentlige tekniske universiteter, 83 sykepleiehøyskoler og 50 lærerhøyskoler (2023). University of Ghana i Accra (grunnlagt i 1948), Kwame Nkrumah University of Science and Technology i Kumasi (1951) og University of Cape Coast (1962) er blant de mest kjente høyere utdanningsinstitusjoner i landet.

Historikk

Utdanningssystemet var i utgangspunktet basert på det britiske systemet. Landet hadde en oppsiktsvekkende god utbygging av utdanningssystemet fra frigjøringen og utover i 1960-årene, og systemet ble lenge regnet som det best utbygde i Afrika sør for Sahara.

Men økonomiske problemer fra midten av 1970-årene fikk drastiske konsekvenser. I 1987 ble utdanningspolitikken nyformulert, og strukturelle endringer ble foretatt i et forsøk på å stanse den kvalitative og kvantitative nedgangen som hadde rammet utdanningen på alle nivåer. Reformen ble evaluert på midten av 1990-tallet og gratis og obligatorisk grunnskole innført. Siden 2007 er to år barnehage obligatorisk.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Amoako, Emefa (redaktør) (2015): Education in West Africa. London; New York: Bloomsbury Academic. Les boka i Internet Archive
  • Dei, George Jerry Sefa (2004): Schooling and Education in Africa: The Case of Ghana. Trenton, New Jersey: Africa World Press. Les boka i Internet Archive
  • Harker, LaFern (1965): A Survey of Education in Ghana, 1751-1962. Thesis (M.Ed.) ved University of Alberta. Les avhandlingen i Internet Archive
  • Osei, George M. (2009): Education in Post-Colonial Ghana: Teachers, Schools, and Bureaucracy. New York: Nova Science Publishers. Les boka i Internet Archive

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg