Gerd Hay-Edie var tekstildesigner og vever. Hun var født og utdannet i Norge, men drev for det meste sin virksomhet i Storbritannia. Hun er kjent for produksjon av møbelstoffer og stoffer brukt til klær. Stoffene var hovedsakelig laget av ull med tydelige garnstrukturer. I 1954 grunnla hun firmaet Mourne Textiles i Killowen i Nord-Irland. Hun designet møbelstoffer til den britiske designeren Robin Days møbler. På 1960-tallet håndvevde hun stoffer for de irske motedesignerne Sheila Mullally og Sibyl Connolly. Hay-Edie hadde en allsidig bakgrunn som designer og som leder av veverier.

Enkelhet og ensfargede stoffer er karakteristisk for Hay-Edies arbeider. Både de håndvevde og maskinvevde tekstilene fra 1950-og 1960-tallet tilhører den retningen innenfor modernismen som var minimalistisk i form og farge, samtidig som materialenes betydning var tydelig gjennom bruk av garnkvaliteter med forskjellige strukturer. Midt på 1960-tallet eksperimenterte Hay-Edie med kombinasjoner av hvitt og sort garn. Dette understreket vevens tekstur.

Gerd Hay-Edie hadde i 1965 en utstilling sammen med keramiker David Heminsley i Arts Council Gallery i Belfast. Året etter hadde hun to utstillinger i Norge ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim og Statens Lærerhøgskole i Forming i Oslo (tidligere Den Kvinnelige Industriskole

Gerd Bergersen ble født i Trondheim i 1909. På begynnelsen av 1930-tallet utdannet hun seg ved Den Kvinnelige Industriskole i Oslo, først to år i tegneklassen og deretter et halvt år med veving. Deretter dro hun til fru konsul Sømmes vevskole i Bilbao, der flere norske vevere fikk sin utdannelse. Gerd Bergersen dro videre til London og dernest til Wales, hvor hun jobbet med å sette igang tekstilproduksjon som nødsarbeid. I 1935 jobbet hun som designer hos firmaet Broadhead & Graves i Huddersfield (etablert 1909) som produserte ullflaneller og tweed for klær. I 1936 jobbet hun som leder av veveriet ved Dartington Hall i Devon. Dette var en skole som fra midten av 1920-tallet til 1980 drev med alternativ pedagogikk og la stor vekt på kreative prosesser gjennom kunst, håndverk, dans og teater. Mens hun var ved Dartington, kalte hun seg «Bergie». På slutten av 1936 dro hun tilbake til Oslo for en periode.

Gerd Bergersen giftet seg med engelskmannen Hay-Edie på slutten av 30-tallet. Under andre verdenskrig bodde paret i Calcutta, der Gerd Hay-Edie studerte den lokale vevingen og jobbet med silke og ulike strukturelle effekter i stoffet. Fra 1954 drev Hay-Edie vevstuen Mourne textiles. Hun fortsatte å veve, blant annet veggtepper, til begynnelsen av 1990-tallet. Den er i 2013 fortsatt i virksomhet og drives av hennes datter Karen Hay-Edie.

I Dartington møtte Gerd Bergersen psykoanalytikeren Wilhelm Reich. Han var der sammen med sin samboer Elsa Lindenberg som underviste i dans. Forholdet mellom Bergersen og Reich varte også etter at de begge hadde dratt tilbake til Oslo. 

  • Anne Lise Aas, «Hvor blir de av?», Bonytt 1966/ 9, s. 246-248.
  • «Norske i utlandet III. Den unge trønderske tekstilkunstnerinne Gerd Bergersen gjør karriere i det store utland», Vi selv og våre hjem 1935/ 6, s. 20. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.