Sonatene er en samling på 24 sonater i samtlige tonearter, en idé som Bartouch kan ha hentet fra Bachs «Das wohltemperierte Klavier» som forelå i første bind i 1722. Men Bertouchs samling følger ikke samme gjennomførte toneartsinndeling som Bach. Av de 24 satsene i Bertouchs verk mangler seks av satsene. De fleste av satsene er triosonater med den vanlige besetningen med to fioliner og generalbass, men der noen av sonatene bare har ett melodi-instrument og generalbass. I disse siste tilfellene er solostemmen ganske sikkert for fiolin. I tillegg er disse satsene av forskjellig musikalsk karakter og med hurtig tempo som stiller store tekniske krav.
Sonatene har vanligvis fire satser, men det fins både tre- og femsatsige sonater i samlingen. En av sonatene har barokkens «kirkesonate»-form med langsom–hurtig–langsom–hurtig, mens to av de tresatsige har den italienske konsertformen hurtig–langsom–hurtig. Det fins eksempler på sonater som i realiteten mangler en langsom sats. For øvrig finner man en svært varierende satsrekkefølge. En sjelden gang finner man satser med dansebetegnelse, for eksempel Allemande in canone i sonate nr. 7, 4. sats.
Bertouch fremhever i hovedtittelen på sonatesamlingen at det handler om kanoner, fuger og kontrapunktisk sats. Imitasjoner finnes overalt, og kanon-teknikk finnes i flere forskjellige utforminger. I virkeligheten viser satsbildet en polyfon stil, som er noe uvanlig i barokken. Derimot finner man få fuger slik man kjenner dem fra Bachs verker. Det vil være mer korrekt å betegne dem som fugatoer – en fugestil som egentlig ikke er tenkt som en ren fuge i klassisk forstand.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.