Faktaboks

Gennadij Rosjdestvenskij

Gennadij Nikolajevitsj Rosjdestvenskij

Uttale
rosjdˈestvenskij
Født
4. mai 1931, Moskva, Russland (dav. Sovjetunionen)
Død
16. juni 2018, Moskva, Russland
Gennadij Rosjdestvenskij, 2007
Gennadij Rosjdestvenskij, 2007
Av /𝒲.
Lisens: CC BY 2.0

Gennadij Rosjdestvenskij, russisk dirigent, en av de ledende i sin generasjon med virkefelt både i Russland og i flere vestlige land, blant annet Sverige og Norge.

Rosjdestvenskij var opptatt av sin samtids komponister og ledet flere betydningsfulle urfremførelser. Blant hans utmerkelser var både Leninordenen og utnevnelse til Folkekunstner.

Rosjdestvenskij praktiserte av og til en dirigentstil som åpnet for spontanitet. I musikk som var mye spilt, og som orkesteret formodentlig kjente, kunne han utfordre musikerne ved å forkorte prøvene og å skape rom for det spontane på konserten.

Bakgrunn

Gennadij Rosjdestvenskij var født og oppvokst i Moskva som sønn av kjente musikkpersonligheter, dirigenten Nikolaj Anosov og sopranen Natalia Rosjdestvenskaja.

Han studerte direksjon med sin far ved konservatoriet i Moskva og piano med Lev Oborin, og viste seg som et stort talent som tenåring.

Karriere

Rosjdestvenskij innledet sin dirigentkarriere i 1951, 20 år gammel, med forestillinger av balletten Nøtteknekkeren ved Bolsjoj-teateret. Han ble etter hvert fast kapellmester her og var sjefdirigent 1965–1970. Han ledet blant annet sovjetpremieren på A Midsummer Night’s Dream av Benjamin Britten.

Et viktig kapittel i Rosjdestvenskijs karriere er tiden som sjefdirigent for Moskva Radio Symfoniorkester (i dag Moskva Radio Tsjajkovskij-Symfoniorkester) i 1961–1974. Han ledet dette orkesteret i mange eldre og nyere russiske verker, og satte også på programmet tysk og fransk musikk som ikke var tidligere spilt i Russland.

I 1974 hentet han frem igjen Sjostakovitsj’ omstridte satiriske opera Nesen, etter Nikolaj Gogols fortelling, som ikke var gitt i Russland siden premieren i 1930. Han gjorde også en innsats for Sjostakovitsj’ sjeldent fremførte balletter.

Rosjdestvenskij ble medlem av det kunstneriske rådet for Bolsjoj-teateret i 1994, og ble utnevnt til kunstnerisk sjef i 2000. Han sa imidlertid fra seg stillingen etter ganske kort tid, blant annet etter negativ presse.

Internasjonalt virke

Rosjdestvenskij hadde en omfattende karriere utenfor Russland. Han var sjefdirigent for Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm i to omganger, 1974–1977 og 1991–1995, og ble innvalgt i Kungliga Musikaliska Akademien. Med dette orkesteret spilte han blant annet inn symfoniene til Carl Nielsen.

I mellom hadde han to kortere engasjementer, som sjefdirigent for BBC Symfoniorkester i London 1978–1981 og som sjefdirigent for Wiener Symphoniker 1981–1983.

Rosjdestvenskij gjestet Oslo-Filharmonien i mars 2006 med symfoni nr. 3 av Anton Bruckner foruten verker av Franz Schubert og Carl Maria von Weber. Han var tilbake i desember 2007 med det symfoniske diktet Tanken av Hjalmar Borgstrøm — en sjeldenhet — og Pjotr Tsjajkovskijs symfoni «Manfred».

Innspillinger

Rosjdestvenskij gjorde et meget stort antall innspillinger av musikk av russiske komponister. Her er representert både de mest kjente, særlig Sergej Prokofjev og Dmitrij Sjostakovitsj, men også mange russiske komponister som er sjeldnere fremført og innspilt: Nikolaj Mjaskovskij, Sergej Tanejev, Mikhail Ippolitov-Ivanov, Alfred Schnittke og mange andre.

Rosjdestvenskij har spilt inn atskillig fransk musikk. Han har også spilt inn musikk av Edvard Grieg, blant annet sanger med Solveig Kringlebotn som solist. Blant komponister fra det 20. århundre kan nevnes Ingvar Lidholm og Knudaage Riisager.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg