Området ved Gardermoen i Ullensaker kommune, Akershus, har en lang militær historie som startet i 1740 da det ble opprettet ekserserplass for kavaleriet her. Første militære enhet på plassen var Akershus dragonregiment. I 1834 ble Gardermoen i tillegg lokasjon for Romerike lette infanterikorps, og fra 1860 ble stedet øveplass for 1. og 2. artilleribataljon. Ved utbruddet av andre verdenskrig var Gardermoen Norges største ekserserplass.
Flyplassen på Gardermoen ble i utgangspunktet etablert av den tyske okkupasjonsmakten. Under den andre verdenskrig ble det blant annet bygget to flystriper, fire store og ti mindre hangarer, nødvendig infrastruktur og en del annen bygningsmasse.
Etter krigen gjenopptok Forsvaret virksomheten på Gardermoen gjennom Gardermoen flystasjon og Sør-Gardermoen leir, med blant annet flystasjon, øveaktivitet og skolevirksomhet.
Etter Stortingets vedtak om utbygging av ny hovedflyplass i 1992, bygget Forsvaret ned sin virksomhet ved flystasjonen samtidig som Sør-Gardermoen ble avviklet. Intendanturregimentets virksomhet ble overflyttet til Trenregimentet på Sessvollmoen. Kavaleriets virksomhet ble flyttet fra Trandum til den nye Rena leir i Åmot, rekruttskolen til Værnes og 717 skvadronen til Rygge i Østfold.
Tross at de gamle anleggene hadde stor både militærhistorisk og antikvarisk verdi, ble mesteparten av bygningsmassen revet. Noen få bevaringsverdige bygninger ble imidlertid samlet på tidligere Sør-Gardermoen og ved flysamlingen på Gardermoen.
I forbindelse med den nye hovedflyplassen ble det bygget en ny Gardermoen flystasjon for Forsvaret cirka 1,5 km nord for den sivile lufthavnens passasjerterminal.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.